woensdag 11 februari 2009

Hier zijn ze dan...

Hier zijn ze dan. Mijn eerste mandjes.


Het viel nog niet eens mee. Het begon al met het patroon. Wat ik fout deed met het printen weet ik niet maar het kwam telkens meer in een rechthoek dan in een vierkant te voorschijn.

Dus... dan maar zelf tekenen. De afmeting van het blok moest 9 x 9 cm worden. Met wat logisch denken kwam ik tot een aanvaardbare tekening. Maar, pietje precies als ik ben, wilde ik toch meer zekerheid. En wat doe je dan. Googelen. En zo kwam ik hier.

Aan de hand van de blokjes kon ik de afmetingen berekenen. En... het klopte precies. Eenmaal op haar blog kon ik het niet nalaten wat rond te neuzen. En wat zie ik bij de reacties op haar berichtje van 19 mei 2008. Ik zat toen al te zuchten om niet voor het mandjesvirus te vallen.

Maar nu heeft het virus dan toch echt toegeslagen. Maandag ben ik wat blokken wezen knippen. Ik moest wel want zij houdt mijn vorderingen nauwlettend in de gaten. Ik kwam haar vorige week dinsdag tegen bij Petra Prins. De volgende dag had ik de patroontjes van de mandjes en de klosjes in mijn bezit.

Vanmorgen was ik al heel vroeg met de twee hengsels van de bruine mandjes bezig. Dat was eigenlijk wel mijn grootste uitdaging, het appliceren. Nog nooit gedaan, maar altijd wel goed opgelet.

Ik doe het op deze manier. Van freezerpapier (ik gebruik het papier dat om het printpapier zit) maak ik malletjes en strijk deze met de gladde kant op de verkeerde kant van de stof. Dan met een naadtoeslag de mal uitknippen. Vervolgens de buitenkant van het patroon rijgen en de draad wat aantrekken. Hierdoor gaat de stof vanzelf bollen. De stof goed om de mal van freezerpapier vouwen en met rijgsteekjes vastzetten. Ik steek gewoon door het freezerpapier en de stof heen. Daarna de binnenkant inknippen. De stof weer goed om het freezerpapier vouwen en ook vastzetten met een rijgsteek.

Nu begint het echte appliceren. Ik leg het hengsel op de ondergrond en stik het met kleine steekjes vast aan de buitenkant. Nu haal ik alle rijgsteken weer uit, verwijder het freezerpapier en stik de binnenkant vast. Het is veel werk maar ik krijg zo wel het mooiste resultaat.

Bij het derde en vierde blokje ging het al wat handiger en sneller. Er liggen nog een stuk of 12 blokjes klaar om in elkaar te zetten. Daar kan ik de komende week mee verder.

Wat ik nog niet goed weet is hoe ik het blokje het beste kan strijken. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Straks een bezoekje aan Bep in Hall. Ik ben erg benieuwd wat we daar gaan maken...

12 opmerkingen:

Beertje Zonn zei

Je mandjes zien er mooi uit, Willeke!
Groetjes,

Beertje Zonn

Annelies zei

Prachtige mandjes. Leuk dat je ook bent begonnen.

quilting Jeannet zei

Die mandjes lijken me nou helemaal niet zo makkelijk met dat ronde handvat, ben beniewd naar je vorderingen.

groetjes, Jeannet

Anoniem zei

Had me een mailtje gestuurd voor het patroon.
Voor het hengseltje gebruik ik een baismaker no 6 van Clover.
Schuin biesje knippen,al strijkend erdoorheenhalen en je hebt een hengseltje wat je op het driehoekje kunt appliceren.
Ze zijn wel heel mooi geworden.

Hester zei

Zo direct maar weer even achter de computer gekropen. Was erg nieuwsgierig naar je mandjes. Ze zien er al erg leuk uit. Maar ik zie dat dat niet het enigste is waar je mee bezig bent ;o).
Nu verder met de stitchery van vanmorgen?????

Silvia zei

Je mandjes zijn erg mooi Willek!
En wat was de verrassing bij BEp??
Volgende maand gaan wij ( Simone, Wil, Jolanda, Jillina en ik ). Ben erg benieuwd....

Anoniem zei

Prachtige mandjes!!!

Pinta zei

ciao Annelein,
thank you for visiting me. I made my cross stich patterns by myself.
see you soon
pinta

Anoniem zei

GEWELDIG!!!! wat zijn ze mooi.....leuk hoor dat je ook met de mandjes bent begonnen....en bij Bep ...was het vast erg gezellig (zoals altijd;0))

Anoniem zei

Hele mooie mandjes hoor.

Ineke Pluim zei

Hoi! Wat ben je ijverig bezig en ik zie dat het heel mooi wordt! Het zal wel een klus zijn! Maar wel een klus waar je met plezier aan werkt! En een uitdaging! Ik heb ook plannen om in de toekomst te gaan quilten. Het lijkt me erg leuk om te doen! Maar gezien omstandigheden zal het wel na de zomer worden dit jaar. Maar nu ben ik alvast aan het rondkijken en ideetjes opdoen. Succes ermee en ik ben benieuwd naar je vorderingen!!
Groetjes,
Ineke

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.