vrijdag 3 augustus 2012

Breirol - deel 20

Voor dit patroon heb je 48 (84) steken nodig.

Let op:
Bij de beschrijving van deel 19 heb ik aangegeven dat je moet minderen tot 47 steken. Dat moeten er dus 48 steken zijn.

Het is goed opletten met dit patroon. Daarom kan het handig zijn om een hulpdraad te gebruiken. Hier een handig filmpje.

Denk er aan de eerste en laatste 3 steken altijd recht te breien. Deze staan niet op onderstaand schema weergegeven.

I     = 1 steek recht breien
O   = 1 omslag
\     = 2 steken recht samen breien, 1 st afh, 1 st breien, de afgehaalde st
         over de gebreide st halen
/     = 2 steken recht samen breien
∆    = 3 steken samen breien
     
5/2 = 5 uit 2 breien = brei 2 steken samen maar laat de steken op de naald staan,
         omslag, weer in dezelfde 2 steken steken en samen breien,
         omslag, weer in dezelfde 2 steken steken en samen breien.

9/3 = 9 uit 3 breien = brei 3 steken samen maar laat de steken op de naald staan,
         omslag, weer in dezelfde 3 steken steken en samen breien,
         omslag, weer in dezelfde 3 steken steken en samen breien,
         omslag, weer in dezelfde 3 steken steken en samen breien,
         omslag, weer in dezelfde 3 steken steken en samen breien.

Voor het meerderen bij de steken 5/2 en 9/3 kun je ook gebruik maken van een haaknaald. Na het meerderen de steken terug op je breinaald zetten.

Alle teruggaande naalden averechts breien, tenzij anders aangegeven.


Alleen voor breirol:



Na de   1e toer staan er in totaal 56 steken op de naald.
Na de   3e toer staan er in totaal 65 steken op de naald.
Na de   5e toer staan er in totaal 48 steken op de naald.
Na de   7e toer staan er in totaal 56 steken op de naald.
Na de   9e toer staan er in totaal 65 steken op de naald.
Na de 11e toer staan er in totaal 48 steken op de naald.

De tekens in het kader 4 x breien. De naalden 1 t/m 12 1 x breien.

Voor het tussenstuk 4 naalden recht breien (=2 ribbels). Gevolgd door 1 naald recht en 1 naald averecht. In de laatste naald 1 steek minderen zodat er in totaal 47 steken op de naald staan.

Alleen voor de sjaal:


De tekens in het kader 8 x breien. De naalden 1 t/m 12 2 x breien.
Brei het tussenpatroon. Minder hiervoor in de eerste naald 2 steken zodat er 86 steken op de naald staan. Minder in de laatste naald 1 steek. Er staan nu 85 steken op de naald.

Veel breiplezier!!!

6 opmerkingen:

Annelies zei

Dank je wel. Ik ga zo meteen aan de slag !

Ageeth Dorsman zei

Dank je wel, weer! Maar ik ga nog even
wachten met het breien van dit patroon
tot ik een heel rustig, ongestoord
moment heb, want deze lijkt me erg
lastig... Maar ik ga het proberen!
Groetjes van Ageeth

Dirkje Spreeuw zei

Wat mooi, zo'n breirol. Ik ben nu bezig met de meebreideken van Elizabeth, maar als die af is -geen idee wanneer ;-)-, weet ik alvast een nieuw project.

Lenie zei

Bedankt weer. Ga er lekker voor zitten dit weekend.
Groetjes Lenie

Marion zei

Dit patroon lijkt me best wel moeilijk maar ik ga het toch proberen.
Weer bedankt!!!!!!!

Gr. Marion

Monique zei

Hallo Ook ik brei mee met jouw breirol
Mijn vraag is is dit een steek die op dezelfde manier gaat als het nopje maar dan niet de steken samenbreien maar laten staan.

Groetjes Monique