woensdag 21 november 2012

Breirol - deel 26

Dit deel is misschien nog wel de grootste uitdaging van de hele breirol.

Het aan elkaar zetten van de lange breirol en het korte stuk van deel 1.


Dit zet je aan elkaar met een maassteek.

Zelf zet ik het aan elkaar door goed naar mijn breiwerk te kijken en de logische stappen te volgen.






Eigenlijk op de manier zoals op deze plaatjes.

Maar dat zal niet voor iedereen voldoende zijn om aan de slag te kunnen.

Daarom hieronder nog meer uitleg. Met de uitleg die hieronder volgt zal het begin er iets anders uitzien als hierboven op het eerste plaatje.


In dit filmpje kun je zien hoe je twee gebreide lapjes aan elkaar gezet. Bekijk het eens rustig. Als je het nog wat verwarrend vindt bekijk het gewoon nog een keertje.
Het systeem is recht, averecht, averecht, recht. Heel belangrijk om te onthouden.

Alleen de eerste steken wijken hier van af.

Dit principe passen we nu ook toe op de breirol. Recht - averecht - averecht - recht.

ZIJN JULLIE ER KLAAR VOOR? 

We leggen de twee delen met de averechtse kanten tegen elkaar. Het korte deel 1 aan de voorkant en het lange deel aan de achterkant.


Je hebt een naald met een stompe punt nodig. Als je een maasnaald hebt is dat heel handig. Ik gebruik hiervoor altijd mijn borduurnaald.

Aan de breirol had je een lange draad laten zitten. Die heb je nodig om de twee delen aan elkaar te zetten. Ben je bang dat je niet voldoende hebt dan gebruik je de draad van deel 1.

Ga met je breiwerkje achter je computer zitten. Goed kijken en precies nadoen.

 Je begint door aan de voorkant averecht door de eerste steek te steken en deze op de naald te laten staan. Daarna ga je naar de achterkant en steek je recht door de steek.

Nu ga je verder met het standaard patroon.


Aan de voorkant steek je recht door de eerste steek en haalt deze van de naald. Daarna averechts door de tweede steek en laat deze staan.

Aan de achterkkant steek je averechts door de eerste steek en haalt deze van de naald. Daarna recht door de tweede steek en laat deze staan.

 Dit net zo lang herhalen tot alle steken op zijn. Aan het einde even goed kijken dat je mooi in patroon afwerkt.


Als het goed is ziet je werk er nu ongeveer zo uit...

Als het niet meteen lukt de moed niet laten zakken. Bij mij is het ook elke keer weer goed opletten.
Gewoon alles aan de kant leggen tot een moment dat je er de tijd én rust voor hebt. 

De volgende keer leg ik uit hoe je op je breiwerkje kunt borduren...

6 opmerkingen:

Ria's Creaties zei

De breirol ziet er prachtig uit,mooi afgewerkt.Groetjes ria.

Ageeth Dorsman zei

Het ziet er best ingewikkeld uit, daar
moet ik eens een keer goed voor gaan
zitten. Maar het resultaat wordt wel
heel erg mooi! Fijn, dat je zo'n uit-
gebreide beschrijving geeft, daarmee
moet het vast en zeker gaan lukken.
Bedankt en groetjes van Ageeth

Willy zei

Hej Willeke, ik ben er vanmiddag mee aan het stoeien geweest. De tekening was me duidelijk, maar echt mooi kreeg ik het niet.
Beide stukken heb ik afgekant en aan elkaar genaaid. Nu zit het naar mijn zin. Het lag niet aan jouw beschrijving hoor, die is duidelijk.
Meteen maar verklappen dat ik mijn initialen al gemaasd heb ;)
Ik ben blij met mijn rol, bedankt voor alle 26 delen.
Lieve groet,

Monique zei

Wauw de rol ziet er erg mooi uit. Ben ongeveer op nummer negen geloof ik. Dus ik heb nog wat te doen.
Ik heb even naar het filmpje gekeken en kan het goed volgen hoe de delen aan elkaar moeten dus dat zal wel lukken als ik zo ver ben.
Heel erg bedankt voor deze broddellap.
Groetjes Monique

Marion zei

Ooo daar moet ik zeker voor gaan zitten want het lijkt me wel moeilijk.

Je hoort het resultaat.

Groetjes van Marion

ireneinhetatelier zei

Met behulp van het filmpje en de tekeningen heb ik de delen aan elkaar gekregen. Ziet er heel mooi uit - nu nog een datum erop.. Zou je dat nog een keertje willen laten zien? Ik heb vroeger het onderdeel mazen niet gehad..nu mis ik het!
Dank je wel voor de mooie patronen. Ik vond het erg leuk om te doen.