vrijdag 12 mei 2023

Antieke breirol... deel 23...

 Op 11 december 2022 
verscheen het eerste deel
van de antieke breirol op mijn blog.

We zaten heerlijk in een hotel
en ik had de breirol meegenomen
om wat patronen te ontrafelen
en na te breien.

En nu... 5 maanden later...
het laatste deel.

Wat was het voor sommigen van jullie
een avontuur.

Maar het is je gelukt!!!

Vandaag mag je weer 
een muizentandje breien.


Dit laatste deel is een herhaling
 van het allereerste deel.

L E T   O P

In toer 175 brei je het muizentandje
 met 43 steken.

Het minderen van de steek 
gaat vanzelf 
wanneer je het breischema en/of
de beschrijving volgt.

Daarom meerder je in 
toer 177 één steek.

Denk je ook nog steeds 
aan je randsteken?

Verder is het belangrijk
 om een lange draad
 aan je breiwerk te houden
zodat je voldoende katoen hebt
om de zoom vast te zetten.

Toer 183
... waarin je afkant...
staat niet in het breischema.

B R E I S C H E M A

 
Ook nu weer 
even op de afbeelding klikken
voor een scherper plaatje.

B R E I B E S C H R I J V I N G

De vorige keer ben je gestopt
 bij toer 168.
 

Als het goed is 
ziet je breiwerk er zo uit...
maar dan met je eigen initialen.

Toer 169 tm 174
Brei heen recht en 
terug averecht.

Toer 175
Brei 1 recht,
 ** 2 samenbreien, 1 omslag **.

Herhaal tussen ** en **
nog 19 keer.

Brei 2 samenbreien en
1 recht.

Tel even of je nu 43 steken
op je naald hebt staan.

Toer 176
Alle teruggaande toeren 
brei je averecht.

Toer 177
Deze toer brei je recht
en meerder je 1 steek
door een lus op te nemen
en deze gedraaid te breien.

Je hebt nu weer 44 steken.

Toer 178 tm toer 182
Brei heen recht en 
terug averecht.


Toer 183
In deze toer kant je de steken af.

Je breit eerst twee steken
en dan haal je de eerste steek
 over de tweede steek.

Je breit weer een steek
en haal je de eerste steek
 over de tweede steek.

Dit herhaal je net zo lang 
totdat je nog maar één steek
over hebt.

Knip de draad ruim af.

Nu kun je het muizentandje omslaan
en met kleine steekjes vastzetten
 aan de achterkant van je breiwerk.

Volgende week laat ik het eindresultaat zien...
en zal ik ook een tutorial maken
voor het vastzetten van de zoom.

Voor nu weer heel veel
 breiplezier gewenst.

XXX

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Willeke,
jammer dat we alweer bij het laatste deel van deze mooie breirol zijn aangekomen. Met heel veel plezier heb ik hier aan gebreid en dankzij jouw duidelijke uitleg was het ook steeds goed te doen.
Dank je wel voor alle tijd en energie die jij in dit project gestoken hebt zodat wij nu ook zo'n mooi rolletje hebben! Ik heb nooit een patroon ontrafeld en uitgeschreven maar ik kan me voorstellen dat het heel, heel veel werk is. Nogmaals heel erg bedankt!

Nu we toe zijn aan het laatste deel heb ik wel nog een vraag aan je. Bij de start van de rol heb ik het muizentandje gemaakt door het samenbreien van de opzetsteken, methode 2 bij jouw uitleg. Kan ik ook de breirol eindigen met het samenbreien van steken?
Ik begrijp dat je daar wellicht volgende week op terugkomt maar moet ik dan deze week bij het breien al ergens rekening mee houden, iets doen of juist laten?

Grts en een heel fijn weekend gewenst, Jo






Anoniem zei

Hallo Willeke ik ben ook aan de rol begonnen. Wat een leuke patroontjes..Heel erg bedankt daar weer voor…lieve groet Anke

Anoniem zei

Hallo Willeke ben ook met deze rol begonnen.Wat een mooie patroontjes weer.heel erg bedankt..lieve groetAnke

Anoniem zei

Willeke, ontzettend bedankt voor al je moeite. Het was een mooi avontuur, een feestje ook.
Het bleef fijn dat je uitgebreide beschrijvingen gaf. Zonder dat was het mij niet gelukt.

Yolanda zei

Willeke, hartelijk dank voor je prachtige patroon! Ik heb er iedere week weer van genoten om een stukje te breien. Van de week gaat ze lekker in een euculan badje en wordt ze op maat, met speldjes op de mat geprikt. Daarna mag ze met de andere rollen in het mandje. Fijn weekend!

Annelein zei

@Jo, je zou voor het afkanten het filmpje van methode 1 kunnen bekijken. Vanaf 2 minuten volgt een uitleg.

siamkitty zei

This as been such a joy to knit!
Thank you so much for taking the time to figure out all of the beautiful patterns in your knitting roll. Looking forward knitting another roll from your wonderful collection in the future.

Annelies zei

Willeke, heel hartelijk dank voor alle patronen. De rol is af en heeft een badje gehad. Was erg leuk om te doen !!

Annelein zei

@ Annelies... graag gedaan. Wat leuk dat je hem af hebt!!!