donderdag 31 mei 2012

Breirol - deel 14

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is was het druilerig weer. Wel is was het warm in huis. Dus de tuindeur staat stond hier open.

De geluiden van buiten zijn heerlijk rustgevend. Vogels die fluiten, het zachte geruis van de regen...

Er valt hier van alles te doen. Ik kan kiezen uit puzzelen, borduren, quilten, lezen... én natuurlijk een blogje schrijven!!! Laat ik daar maar eens mee beginnen...

Vandaag weer een nieuw patroon voor de breirol. Het is een patroon van Kristin Benecken van Wollkistchen.

Voor dit patroon heb je 47 (85) steken nodig.

Denk er aan de eerste en laatste 3 steken altijd recht te breien. Deze staan niet op onderstaand schema weergegeven.

I   = 1 steek recht breien
/   = 2 steken recht samen breien
O = 1 omslag
\   = 2 steken recht samen breien, 1 st afh, 1 st breien, de afgehaalde st
       over de gebreide st halen
∆  = 3 recht samen breien; 1 steek afhalen; 2 steken recht samen breien;
       afgehaalde steek over de samen gebreide steek halen.

Alle teruggaande naalden averechts breien, tenzij anders aangegeven.


Alleen voor breirol:


De tekens in het kader 4 keer breien. De naalden 1 t/m 16x breien.

Voor het tussenstuk 4 naalden recht breien (=2 ribbels). Gevolgd door 1 naald recht en 1 naald averecht. In de laatste naald 2 steken meerderen tot 49 steken.

Alleen voor de sjaal:

De tekens in het kader 8 keer breien. De naalden 1 t/m 16 2 x breien.

Brei het tussenpatroon. Meerder hiervoor in de eerste naald 1 steek zodat er 86 steken op de naald staan. Minder in de laatste naald 3 steken . Er staan nu 83 steken op de naald.

10 opmerkingen:

Ineke zei

hoi Annelein, dit is een mooi patroon, maar ik heb een vraagje! Waarom staat er een aantal steken en daarachter tussen haakjes een hoger getal?En bij het tekeningetje eronder heb je regel 1 en dan 3 enz. Dus 2 , 4 enz. slaat over!?
Ach, ik kan breien hoor, maar heb al zo lang niets meer gedaan, maar stel dat ik zomaar iets wil beginnen, moet ik wel zoiets weten. *U*
fijne dag en groetjes

Annelein zei

Hi Ineke, in de beschrijving van het eerste deel is alles te vinden, maar ik zal het hier ook nog even plaatsen.

Alleen de oneven naalden staan weergegeven. De even naalden worden averechts gebreid, tenzij anders aangegeven.

Het steken aantal tussen haakjes is voor de mensen die de sjaal willen breien.

Hopelijk kun je hiermee een beginnetje maken. Succes!

Ineke zei

Dat is snel, dank je wel voor je uitleg!

Marion zei

Joepie ik ga dit deel vanmiddag heerlijk zitten breien.

Bedankt weer Annelein

Gr. Marion

Ageeth Dorsman zei

Fijn, we kunnen weer verder! Heb een
heerlijk vrij dagje voor klusjes van-
daag, en daar past dit ook prima bij,
nu het niet meer zo heet is gelukkig!
Dank-je-wel!! Groetjes van Ageeth

Carin zei

Dank je wel !!

Annelies zei

Vandaag met veel plezier dit patroon gemaakt. Leuk !

Creatieshaken-ria zei

Deel 14 toer 5 als ik het driehoekje 1 steek afhalen 2 st samen breien en de afgehaald steek overhalen. Dan kom ik aan het eind tien steken tekort.

Annelein zei

@Ria van Creatieshaken, dat klopt. Ik snap dat je denkt dat dit niet goed is... maar bij de volgende regel zie je dat daar weer extra steken bij komen...

Veel breiplezier gewenst...

Creatieshaken-ria zei

Dank je voor je reactie.