dinsdag 5 juni 2012

Dinsdag ... breidag ...deel 15

En dat betekent dus... verder met de breirol. Ga er maar eens goed voor zitten want het is volgens mij het grootste patroon van de hele rol.

Leuk om te breien, maar je moet wel goed je koppie erbij houden.

Kijk dit keer even goed naar het breischema. Het is allemaal net even wat anders aangegeven. Ook zijn er lege hokjes. Die staan er om tekentechnische redenen in, maar hebben voor het breien geen functie.

Ik hoop dat dit alles je niet afschrikt en je met gezonde nieuwsgierigheid aan dit patroon begint.

Succes!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Voor dit patroon heb je 49 (83) steken nodig.

Denk er aan de eerste en laatste 3 steken altijd recht te breien. Deze staan niet op onderstaand schema weergegeven.

I   = 1 steek recht breien
-   = 1 steek averecht breien
/   = 2 steken recht samen breien
O = 1 omslag
\   = 2 steken recht samen breien, 1 st afh, 1 st breien, de afgehaalde st
       over de gebreide st halen
N = Brei uit 1 steek 7 steken als volgt: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag ,
       1 recht, 1 omslag, 1 recht. Aan de verkeerde kant deze steken
       averechts samen breien.
□  = Geen breisteek, zijn alleen om tekentechnische redenen in het patroon
       opgenomen.

Weet je niet meer goed hoe een nop gebreid moet worden kijk dan even bij deel 2 voor tips...

Alle teruggaande naalden averechts breien, tenzij anders aangegeven.


Alleen voor breirol:


(Even op het schema klikken voor een duidelijke afbeelding)

De vier steken tussen de donkere lijnen 3 x breien. Het patroon zelf 1 x. De naalden 1 t/m 28 1 x breien.   Voor het tussenstuk 4 naalden recht breien (=2 ribbels). Gevolgd door 1 naald recht en 1 naald averecht. In de laatste naald 2 steken minderen tot 47 steken.

Alleen voor de sjaal:


(Even op het schema klikken voor een duidelijke afbeelding)

De tekens in het kader 3 keer breien. De naalden 1 t/m 28 1 x breien.
Brei het tussenpatroon. Meerder hiervoor in de eerste naald 3 steken zodat er 86 steken op de naald staan. Meerder in de laatste naald 2 steken. Er staan nu 88 steken op de naald.

Ik hoop dat het allemaal gelukt is. Als er onduidelijkheden zijn hoor ik het wel.

11 opmerkingen:

aafje zei

super ga er zo nog aan beginnen
bedankt
aafje

Ageeth Dorsman zei

Help! Ik snap het niet... ik kom met
de 22st van het middenpatroon en de
2e 3 herhalingen van de 4 steken al
aan de 46 st., en dat zonder de kant-
st.... Wat tel ik verkeerd?

Annelein zei

@ Aafje,

Wat een enthousiasme. Hoop dat alles goed is gegaan zo laat op de avond...

@ Ageeth,

De blanco hokjes niet meetellen... dan klopt het precies...

Het middenpatroon heeft maar 15 steken, de herhalingen in totaal 24, dan nog 4 steken aan de beide zijkanten en de 6 kantsteken = 49 steken.

Hopelijk ben je er al breiende vanzelf uitgekomen...

Ageeth Dorsman zei

Dank-je-wel voor je supersnelle reactie! Ik zie het nu inderdaad...
ik ga hem deze week nog breien en vind
het zeker een uitdagend moiefje!
Nogmaals bedankt voor het uitwerken
van het patroon en je hulp (ik vind
het zo leuk om te doen!).
Groetjes van Ageeth

Guusje, zei

Wat een mooi patroon is dit ook weer.

aafje zei

zo deel 15 is ook klaar
was erg leuk om hem te breien en ik kijk alweer uit naar de volgende
is erg verslavend die breirol (al ben ik er nog met een bezig maar deze is super mooi)
dankje wel

gr aafje

Anoniem zei

Vorige week begonnen met de breirol van Jookies en alle patroontjes af en kwam nu deze lap tegen en ga hier nu ook onmiddellijk aan beginnen.Dank je wel voor je werk met het vertalen.

Groeten van Veronique.

Marion zei

Bedankt weer voor dit patroon, het werkt echt verslavend. Morgen is dit deel aan de beurt.

Groetjes van Marion

Ineke zei

Wat een gaaf patroon!

Rita zei

dank je wel!!!

Vlijtige Handjes zei

Dank je wel voor het omzetten. Ik heb besloten om van alle delen een sjaal te gaan maken.
Groetjes Anita