dinsdag 24 december 2019

Wasvoorschriften en andere weetjes...

Helemaal in het begin van de breirol
kreeg ik een vraag of ik ook wat wasvoorschriften
wilde delen.

Naast de was zijn er nog wat andere weetjes
die ik graag met jullie deel...

Als je gaat borduren
zou ik eerst gaan wassen
 en dan pas borduren.



Dat voorkomt teleurstelling.

Zelf heb ik mijn lapje
ook eerst gewassen
en daarna geborduurd.

In de tutorial gebruik ik DMC garen...
voor mijn proeflapje heb ik Coton Crochet 10
in de kleur 043, rood, gebruikt.

Wel goed om te weten dat ik
met Durable nr 12 heb gebreid.

Voor dikker garen kan het anders uitvallen.

Maar ik verwacht dat het ook bij nr 10
mooi wordt.


Omdat ik het rood té rood vind
heb ik het eerst een koffiebadje gegeven.

Nu is de kleur helemaal naar mijn zin.

Het borduren met dit garen is mij heel goed bevallen.


Het ligt er wel dikker op als bij DMC.

Het wassen is eigenlijk heel simpel.

Ik ben geen wasdeskundige
en wil alleen maar mijn ervaring
met het wassen van Durable katoen
met jullie delen.

Zoals velen van jullie al gemerkt hebben
is het breiwerk los en valt het niet mooi.


Daar komt bij mij altijd verandering in
op het moment dat het breiwerk 
een heerlijk heet waterbadje heeft gehad
met gewone biotex (groen).

Maar volgens mij kun je elk wasmiddel gebruiken.

De hele breirol in het sop.

Even een paar keer met je handen
het breiwerk masseren...
dat wil zeggen... 
even bij elkaar frummelen, 
knijpen en weer loslaten.

Je kunt het breiwerk
 ook rustig een poosje 
in het water laten weken...
... hoeft niet...

Daarna goed uitspoelen
en uitknijpen, niet wringen.

In een handdoek rollen.
Ik ga er meestel even 
een paar keer op staan.

Daarna eventueel 
met een andere handdoek
de behandeling herhalen.

Nu is je breirol nog wat vochtig.

Ik leg het dan plat op de tafel
 en "vorm" de rol.

Dat is niets anders dan de verschillende delen 
even breed maken.

Je kunt je rol liggend laten drogen...
... of over een rekje...
...op de verwarming...


Als het droog is kun je gaan mazen
of borduren als dit nodig is.

Daarna oprollen...
en je breirol is helemaal klaar!!!

XXX

15 opmerkingen:

Truus zei

Dank je wel Annelein voor deze breirol patronen!
Ben nog maar aan het begin maar dat komt wel nu alles klaar is voor de Kerstdagen.
Gezellige Kerstdagen
dikke knuffel
groetjes, Truus uit Drenthe

Karen - Quilts...etc. zei

that turned out so beautiful - it has been very nice following along with this knitting adventure! Merry Christmas to you

foekie's fashion zei

Dank je wel voor dit wasvoorschrift. Ik brei ook met durable 12. En bedankt voor al die mooie breipatronen. Fijne feestdagen.

Sophie zei

Bij borduren, wat mijn zus veel doet, zijn de rollen heel gewoon.
Als fervent breister is het nu erg leuk om ook eens een rol te maken.
Ik kan niet wachten om te beginnen. Spannend om al die verschillende patronen te breien.
Helaas krijg ik deel 7 niet te zien, is dit deel nog beschikbaar?

Prettige feestdagen en een gelukkig nieuw jaar!

Groetjes,

Sophie.

Annelein zei

Jij ook fijne dagen Truus. Nog veel breiplezier gewenst en een hele dikke knuffel terug.

Annelein zei

Thank you for following... as a not knitter...😊...I know you can do it... Merry Christmas Karen...

Annelein zei

Jij ook fijne dagen gewenst Foelie.

Annelein zei

Wat leuk dat je de rol ook gaat breien. De link naar deel 7 zal ik herstellen. Fijne dagen.

Gera zei

Dankjewel Willeke voor al het werk wat je gedaan hebt!
Het is een leuke afwisselende rol geworden.
Even een vraag over het laten drogen van de rol: leg jij hem dubbelgevouwen neer zodat ie op de tafel past?

Fijne dag, groetjes, Gera

Annelein zei

Dat kan...ik vouw hem vaak twee keer schuin...waardoor het naast elkaar komt te liggen. Droogt wat sneller dan wanneer het dubbel ligt.

Gera zei

Dankjewel! Krijg je dan na het drogen geen 'vouw' in je breiwerk?

Groetjes, Gera

Itteke zei

Leuke breirol met alleen recht en averecht. Hoeveel m breigaren heb je ongeveer nodig?
En voor de crisisbreirol van 2012?

Annelein zei

Hi Itteke, bij deel 00 vind je info voor het maken van de breirol.

netty zei

Dankjewel voor de mooie patronen van de breirol, ik ben er blij mee!

Annelein zei

@Netty, kijk.., dĂĄĂĄr wordt ik weer blij van...