vrijdag 3 februari 2023

Antieke breirol... deel 9...

Is het de vorige keer gelukt???

Laat het mij weten...
hier of op Instagram.

Ik vind het heel fijn om feedback
te krijgen.

Vorig week vrijdag 
en het weekend 
heb ik een inhaalslag
gemaakt met de breirol.

Alle patronen staan nu
 in het breischema
en ze zijn ook allemaal 
gebreid.

Vandaag gaan we verder 
met deel 9.


En die ziet er zo uit.

Ik denk dat het goed te doen is
na de zigzag van vorige week.

L E T   O P

Deze week wordt er weer 1 steek gemeerderd.
Je breit het patroon met 45 steken

B R E I S C H E M A



Ook nu weer 
even op de afbeeldingen klikken
voor een scherper plaatje.

De teruggaande toeren
brei je de steken averechts,
behalve bij de randsteek
en de zwarte stippen.

B R E I B E S C H R I J V I N G

De vorige keer ben je gestopt
 bij toer 160.
 

Als het goed is 
ziet je breiwerk er nu zo uit.

Toer 161
Brei een randsteek,
brei 2 steken recht,
meerder 1 steek
** 1 omslag,
1 steek afhalen, 
1 steek breien,
haal de afgehaalde steek over de gebreide steek,
 brei 6 steken recht **.

Herhaal alles tussen ** en ** 
nog 4 keer.

Brei 1 randsteek.

Tel voor de zekerheid
of je nog 45 steken op je naald hebt.

Toer 162
Behalve de randsteek 
en de steken met de zwarte stippen
brei je alles averecht.

Gebruik eventueel je markeerders.

Toer 163
Brei een randsteek,
brei 4 steken recht,
** 1 omslag,
1 steek afhalen, 
1 steek breien,
haal de afgehaalde steek over de gebreide steek,
 brei 3 steken recht ,
brei 2 steken recht samen,
1 omslag,
brei 1 recht **.

Herhaal alles tussen ** en ** 
nog 3 keer.

Brei 1 omslag,
1 steek afhalen, 
1 steek breien,
haal de afgehaalde steek over de gebreide steek,
 brei 5 steken recht.

Brei de randsteek.

Tel voor de zekerheid
of je nog 45 steken op je naald hebt.

Toer 164
Alle teruggaande toeren 
brei je zoals beschreven bij toer 162.


Toer 165
Brei een randsteek,
brei 5 steken recht,
** 1 omslag,
1 steek afhalen, 
1 steek breien,
haal de afgehaalde steek over de gebreide steek,
 brei 1 steek recht,
brei 2 steken samen,
1 omslag,
brei 3 steken recht **.

Herhaal alles tussen ** en ** 
nog 3 keer.

Brei 1 omslag,
1 steek afhalen,
1 steek breien,
haal de afgehaalde steek over de gebreide steek,
brei 4 steken recht
en de randsteek.

Tel voor de zekerheid
of je nog 45 steken op je naald hebt

Toer 167
Brei een randsteek,
brei 6 steken recht,
** 1 omslag,
brei 3 steken samen,
1 omslag,
brei 5 steken recht **

Herhaal alles tussen ** en **
nog 3 keer.

Brei 1 omslag,
1 steek afhalen,
1 steek breien,
haal de afgehaalde steek over de gebreide steek,
brei 3 steken recht
en de randsteek.

Herhaal de toeren 161 t/m 168
nog twee keer.


Je breiwerk ziet er dan 
zo uit als op de foto 
hierboven.

T U S S E N R A N D

Toer 185 en 186
Heen brei je averecht.
Terug brei je recht.

Veel breiplezier gewenst
en een fijn weekend!!!

XXX 

22 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk patroontje weer, Willeke! Ik ga weer verder, want het gaat prima, hoor!.
Fijn weekend, Groetjes, Sylvia

Anoniem zei

Hallo Willeke, wat een prachtig rolletje zijn we aan het breien. Dank je wel voor alle moeite en energie die je hier in steekt! Tot nu toe gaat het prima dus deze week zal het vast ook weer gaan lukken 😉
Groetjes, Jo

Sietske zei

Het is heel goed te doen. Ik ben wel benieuwd hoeveel delen er komen en hoeveel katoen ik moet reserveren voor dit project….

Winny zei

Dank je wel weer voor het leuke patroontje! Ik ben helemaal bij en je uitleg is prettig om te volgen. Fijn weekend Winny

Riet Ouwehand zei

Dankjewel Willeke
Vanavond ga ik hier mee beginnen, nooit gedacht dat gaatjes breien zo leuk zou zijn.
Grtjs Riet

Annelein zei

@Sietske, in een eerder berichtje is te lezen dat er 19 delen zijn, maar dat is exclusief je eigen initialen en een jaartal. Dat is optioneel. Helaas kan ik niet doorgeven hoeveel katoen je nodig hebt. De hoeveelheid is afhankelijk van de dikte van het garen dat je wilt gaan gebruiken. Ik brei met durable nr 12 op pennen van 1,5 mm en heb aan 1 bol genoeg.

Sietske zei

Bedankt voor je antwoord Annelein, hier kan ik wel wat mee!

Daniëlle zei

Wat is het leuk om hieraan mee te doen :)
Ook dit patroontje is weer zo mooi!
Dankjewel weer, groetjes, Daniëlle

Annelein zei

Wat fijn jullie reacties hier te lezen! Daar helpen jullie mij echt mee...❤

Anoniem zei

Hallo Willeke, ik ben sinds deze week aangehaakt bij de breirol en vind het ontzettend leuk om te doen. Het liefst volg ik de beschrijving. Ik raak dan m8nder makkelijk in de war met de toeren al gaat het lezen van de tekening op zich prima. Ik zou hem dan moeten printen en aftekenen.
Complimenten voor de uitwerking! Morgen verder met deel 10.
Groet, Berna

Annelein zei

@Berna, wat leuk om te lezen... en wat heb je snel gebreid... Misschien de Berna waar ik een paar jaar geleden de mooie gebreide, gehaakte en geborduurde kleedjes van kreeg??

Anoniem zei

Hallo Willeke,
Nee dat ben ik niet 😉.
Berna

Annelein zei

🥰

Anoniem zei

Ik geniet ervan.Ben wat later begonnen maar me weer bij alisa

Annelein zei

@Alisa, fijn om te horen dat je er van geniet. Knap hoor dat je bij bent.

Anoniem zei

Het 9 e patroontje is gedaan op naar de volgende.Was weer leuk om te breien.Dank

Anoniem zei

Zijn er nog meer ajour patronen? Groet van alisa

Annelein zei

@Alisa... in totaal zijn er 19 ajourpatronen...

Anoniem zei

Hallo Annelien.Ik heb het gevonden.Patroon staat aan de rechte kant onder breirol 2023.Ik zocht elke x antieke breirol.Nu kan ik verder met t mooie werk.Dank daarvoor .Groetjes Alisa

Annelein zei

@Alisa, elke vrijdag post ik een nieuw patroondeel op mijn blog. Oner een bericht zie je de tag "antieke breirol". Wanneer je daar op klikt zie je de andere patronen.

Annelies zei

En ook dit patroontje zit er weer aan. Dank je wel. Was weer goed te doen.

Marja zei

Het vorige patroon is goed gelukt. Fijn dat ik op deze manier breischema’s leer lezen! Ga vorlijk verder met het nieuwe patroontje!
Wat kun je genieten van zo’n breiwerkje