donderdag 28 november 2019

Breirol - winter 2019

   Eind september schreef ik dit (klik) berichtje,
en vertelde dat ik misschien in december
met een nieuw breirolletje zou komen.

Deze week maar eens via FB gepolst
of er ook animo is voor zo'n breirolletje.

Nou, daar hoef ik mij dus geen zorgen over te maken...
... heel veel leuke reacties kwamen binnen.

Het is alleen wel erg kort dag.

Maar ik ben er vandaag eens goed voor gaan zitten
en alle patronen zijn al uitgezocht
 en staan - min of meer - op papier.


WAT IS DE BEDOELING?

Vanaf 1 december zal ik elke dag 
een patroondeel van de breirol
op mijn blog plaatsen.

In totaal zullen er 24 patroondelen
worden geplaatst.

De patroondelen zijn een gratis kadootje
van mij voor jou!


Als je het leuk vindt brei je elke dag
een stukje aan je breirol.

Wil je de patroondelen alleen opslaan
en het rolletje later eens breien?
Ook prima!

Je hoeft je dus niet aan te melden
 om mee te mogen doen.

Het is alleen niet toegestaan
om de patronen voor dit breirolletje
voor commerciële doeleinden
te gebruiken.

De patronen blijven voorlopig
op mijn blog staan.


WAT GAAN WE BREIEN?

Er liggen hier al tien breirolletjes.

Allemaal door mij gemaakt.
Van heel groot tot ieniemienie.

Al deze breirolletjes hebben 
alleen maar ajourmotiefjes.
Dat zijn patroontjes met gaatjes.

Nu leek het mij leuk om eens
een rol te maken met alleen maar
rechte en averechte steken.

Zo kunnen ook de minder ervaren breisters
onder ons gezellig mee doen.

Ik vind het verrassend te zien
wat je met twee steken 
aan variaties kunt maken.


WAT HEB JE NODIG?

Katoen naar keuze én breipennen.
Eventueel 2 markeerders.

Zelf gebruik ik graag Durable Katoen
voor mijn breirolletjes.

Deze katoen geeft een beetje een antiekerig effekt.

Je kunt deze katoen in verschillende diktes krijgen.
Met of zonder glans.
In écru of wit.

Naschrift van 19 december 2019:

Katoen naar keuze.

Voor deze rol ben ik begonnen met Durable katoen.
Ik had nog oude bollen liggen.

Het blijkt dat de kwaliteit erg veranderd is...
waardoor ik dit garen niet meer adviseer
voor het maken van een breirol.

Erg jammer...!


Via FB kreeg ik de vraag hoeveel katoen er nodig is.

Dat is lastig om aan te geven.
Het is afhankelijk van de dikte van je draad, 
de dikte van je naalden en of je los of strak breit.

Zelf verwacht ik één bolletje Durable katoen nr 12 
(= 100 gram en 485 meter draadlengte) nodig te hebben.


DISCLAIMER

Deelname is voor eigen risico.

Ik hoop dat december een gezellige breimaand 
gaat worden.

Hier liggen de naalden en het katoen al klaar.

Na het avondeten wordt er 
een eerste beginnetje gemaakt.

32 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh, wat leuk, ik ga zeker meebreien.Afgelopen zomer breide ik nog een mooi
rolletje van Durable nr.10.
Alvast erg bedankt en veel plezier met breien
Groeten, Betsy

Esther van Lange zei

Heb er zin in ... pennen en garen ... check .... ben benieuwd ...

Hanny zei

Scheepjes katoen en de pennen liggen klaar. Fijn voor mij als beginner die rechte en averechte steken.

Françoise zei

Ben benieuwd! Ooit door jou geïnspireerd om de adventsrolletjes te gaan breien. Ik ga garen en nld klaar leggen.

Anoniem zei

Wat leuk Willeke, ga zeker meedoen .
Gr Wies

dicky's handwerkblog zei

ik brei ook heel graag mee...
leuk ...!

Truus zei

Ja dit lijkt me heel leuk om te doen.
Fijn dat je weer zin krijgt om iets te organiseren.
Kan ik je blog ook via de mail ontvangen?
Gezellige avond
groetjes, Truus uit Drenthe

Marja zei

Leuk! Ik ga een bolletje katoen opzoeken!

Janny ten Napel zei

Dat lijkt heel leuk te worden!

christine zei

Oh dat vindt ik leuk ik doe mee heb de vorige keer ook mee gedaan. Katoen heb ik liggen nu de NLD nog ..dank je

foekie's fashion zei

Oh wat leuk, ik heb dat garen nog ligge. Ik ga ook meedoen.

Corry zei

K’ga het zeker proberen de naalden en katoen liggen al klaar .
Alvast bedankt ,Corry

Anoniem zei

Bedankt voor je moeite om dit te organiseren ik doe mee.

Gr Femke.

Anoniem zei

Heerlijk, ik verheug me er al maanden op. Fijn dat je het ook niet te moeilijk maakt.
Veel dank, Dalia

Het lieve leven... zei

Oh wat leuk én lief Annelein...lijkt mij heerlijk om te doen zo in de adventtijd. Tot gauw! Liefs, Petra

Geke zei

Leuk!!! Pennen liggen klaar!!

Phebe and Jane zei

Leuk, Willeke! Ik ga mijn breipennen opzoeken!

Annelies zei

Wat een leuk idee ! Ik denk dat ik het op een later tijdstip brei, want ik heb het even erg druk, al is meteen breien natuurlijk veel leuker !

Ulrike zei

Ich freu mich drauf und werde mitstricken :)

margaquilt zei

Fijn dat het nu zover is ik heb er al weken naar uit gekeken. Er is nog plaats voor nog een rolletje in mijn mandje .
Groeten
Marga

Elizabeth zei

Nou, het begint wel behoorlijk te kriebelen hoor...
Ik ben fan van breirolletjes, en heb ook nog bollen durable katoen liggen.
Dus het wordt wel hèèl verleidelijk!

wilma oud zei

Ik heb nog nooit mee gedaan en vind ze zo mooi. Nu het niet zo'n moeilijke steken gaan worden, wil ik ook een poging wagen. Alvast dank. Groetjes Wilma

Annie Kingma zei

Heel leuk lijkt me.
Haak nu aan een deken via een Cal.
Dit is ook heel verleidelijk weer
Groetnis Annie

Stieny zei

Lijkt me erg leuk om mee te doen.

stieneke zei

het lijkt mij erg leuk om mee te doen.

quilting Jeannet zei

Nou Willeke, ik vind het ook wel grappig om mee te doen met het adventrolletje, dozen vol wol, maar ja, geen durable katoen.....daar moet ik dus wel even, even....achterheen....

Mieke49 zei

Wat gaaf ik wil zeker meedoen
Alvast bedankt voor het delen

Trudy zei

ik heb niet alles kunnen lezen. Maar ik ben wel benieuwd waar de naar Crisisrol vandaan komt. Misschien ivm de restjes die je gebruikt?

Annelein zei

Hi Trudy, dan misschien toch even bij de crisisrol kijken... ;)... Daar staat alles uitgelegd.

siamkitty zei

I hope you start another one December 2020!
They are so much fun to make, I have yours and two others on my needles right now.
And they are keeping me sane with everything that is going on in the world and at home.

Annelein zei

@ Siamkitty,
Unfortunately no "breirol" this december. Hope your hands find something else to do with everything going on.... Big hug for you!

Unknown zei

Hallo,
Ik zie de mooie breirol voorbij en zou die wel graag willen maken,maar waar kan ik de patronen vinden