zondag 11 december 2022

Antieke breirol - deel 1...

Tada!!!

Wat later dan gehoopt...
maar toch nog dit weekend
de start van mijn antieke breirol.

Zoals jullie hier (klik)
hebben kunnen lezen 
zijn er onlangs twee antieke breirollen
in mijn bezit gekomen.

Deze Knit-Along (KAL)
is van het kleinste rolletje.

We gaan geen reproduktie breien
- er zijn namelijk erg veel breifoutjes -
maar de rol die wij samen gaan breien
is er van afgeleid.


We beginnen klein...
... met de muizentandjes...

En het begin ziet er ongeveer zo uit
als hierboven.

Ik brei weer met durable katoen,
wit met glans nr 12.

Het breiwerk ziet er nog niet netjes uit
maar dat komt straks
- na de wasbeurt op het eind - 
helemaal goed!

Ik brei met naalden 2.

Je mag natuurlijk ook 
heel ander garen gaan gebruiken.


Het onderste geschulpte randje...
... dat is waar we vandaag een begin
mee gaan maken.


Wanneer je op de afbeelding klikt 
is het allemaal veel beter te zien.

Ik raad je aan
die afbeelding te downloaden.

Onderin zie je het aantal steken.
Je begint dus met het opzetten van 44 steken.

Dit is inclusief randsteken etc.

Hoe je de randsteek doet ligt een beetje
aan je eigen voorkeur.

In het verleden breide ik 
de eerste steek vaak niet.

Bij deze rol brei ik zowel de eerste
als de laatste steek recht... altijd.


Je begint dus met het opzetten van 
44 steken.

Daarna brei je de eerste en de laatste steek
op de manier die jij het prettigst vindt.

Na het opzetten brei je 6 naalden
in tricotsteek.

In het schema zie je alleen
 de heengaande naalden...
vaak recht gebreid.

De teruggaande naalden
staan niet op het schema
maar brei je averechts...
... tenzij anders aangegeven.


Het krult bij mij heel erg...
... maar ik hoop dat je zo kunt zien
dat er 6 naalden recht zijn gebreid.

Daarna wordt er een muizentandje gebreid.

Hoe je dat doet zie je bij de 7e toer.

Je breit eerst je randsteek...
daarna brei je 2 steken recht samen...
... daarna sla je de draad alleen om de naald
= omslag.

Dat 2 steken recht samenbreien en die omslag
herhaal je tot bijna aan het eind. 

Maar na de laatste keer 2 steken recht samenbreien
maak je geen omslag maar brei je meteen
je laatste steek in randsteek.

Je ziet dit ook terug in het schema...
... op de plek waar de omslag zou komen 
zie je een grijs vlakje.

Dat betekent dat die steek
er niet meer is.

Goed om te weten want later moet je
de verdwenen steek er weer bij maken.


Slecht licht en het omkrullen 
werken niet mee om je het resultaat
goed te kunnen laten zien.

Na het samenbreien en het maken van omslagen
brei je de volgende naald
weer gewoon averecht terug.

Hierna brei je toer 9 recht maar...
...LET OP...

Tussen de laatste en een-na-laatste steek
van de naald neem je het lusje gedraaid op
en breit die recht.

Je hebt nu de verdwenen steek gecompenseerd
en het stekenaantal klopt weer.

Je breit hierna gewoon averecht terug.

Brei nog 4 naalden in tricotsteek...
... is recht heen en averecht terug.


Dit keer maar even wat spelden gebruikt
om het beter te kunnen laten zien.

Je ziet zo goed waar
de muizentandjes zijn samen gebreid.

Volgend weekend gaan we verder.

Ik probeer elke week een deel
van de breirol hier op dit blog
te plaatsen.

Het liefst op een vrijdag 
zodat je er het weekend
mee kunt beginnen.

Ik hoop de volgende keer
de legenda af te hebben
zodat je precies weet
wat de tekens in het schema betekenen.

Mocht je iets tegenkomen wat niet klopt
dan hoor ik het graag.

Veel breiplezier!!!

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh kan ik ook nog mee doen?? Christine vd Ancker

Annelies zei

Dank je wel. Wat ontzettend leuk. Ik ga zeker meedoen, maar zal iets later beginnen. Gezellig !!

Winny zei

Super leuk dat we met je mee mogen breien! Dank je wel voor het maken en plaatsen van je patroontjes. Straks garen en mijn brei pennen opzoeken 😃

Annelein zei

@Christine, iedereen kan gewoon meedoen. Je hoeft je niet op te geven. Ik probeer elk weekend een deel te plaatsen. Lieve groet, Willeke

Annelein zei

@Winny en Annelies, gezellig meiden.

Anoniem zei

Bedankt voor de patronen, ik doe mee. Heb gelukkig alles in huis en ben al klaar.
Dat wordt leuk en hier zal ik ook veel bijleren. Groeten Christine

Riet Ouwehand zei

Djw Willeke gezellig om weer een breirol te maken.
Grtjs Riet

marga zei

Het begin is er geweldig. Nog even de sokken afmaken en garen halen voor de breirol. Ik heb er zin aan. Groeten. Marga

Unknown zei

Oh, wat leuk, ik doe mee. Mijn zoveelste....😀

Creatieshaken-ria zei


Och wat leuk weer een haakrol ik doe weer mee.
Hoeveel katoen heb je er voor nodig.

Annelein zei

@Ria, dat weet ik nog niet, want ik ben zelf ook net begonnen. Zelf denk ik aan 1 bol durable katoen, nr 12 genoeg te hebben. Maar hoe dikker je katoen, hoe meer, lees gram, je nodig zult hebben. Maar je kunt beter teveel hebben dan tekort komen.

Leuk trouwens dat je meedoet!

Anoniem zei

Leuk..sla alles op en ga beginnen zodra ik er tijd voor heb..

Annelies zei

Sterk verlaat, maar hij is gebreid. Dank voor het patroon.

Marja zei

Mijn katoen weer opgezocht en ga starten met eerste patroontje! Leuk, dat je dit met ons deelt!

Gea van Dijk zei

O, zo leuk! Ik ga beginnen! Zoeken naar mn Durable en breinaalden! Zo ontzettend leuk dat je deze patronen deelt en zo goed uitlegt. Ik ben er erg blij mee. Ik was zelf al eens begonnen op eigen houtje, maar dat werd een fiasco. Aan jouw hand durf ik het wel weer aan!

Annelein zei

Gezellig @Gea, dat gaat vast helemaal goed komen. Veel breiplezier...