vrijdag 16 december 2022

Antieke breirol... deel 2...

Vandaag gaan we verder 
met de antieke breirol AS.

Een breirol met allemaal
ajourmotiefjes... gaatjes!

En dat is echt minder moeilijk
dan je denkt.

Wanneer de muizentandjes 
zijn gelukt weet ik zeker
dat je de rest ook kunt breien...
... echt waar!!!


Ik raad je aan eerst dit hele blogbericht
te lezen voordat je verder gaat.

Laat je niet ontmoedigen 
door de lap tekst.

De ervaren breister weet haar 
weg wel te vinden.

Maar wanneer je minder ervaren bent
kan wat extra uitleg 
en wat keuzemogelijkheden
 fijn zijn.

Ik gebruik durable katoen.
Wanneer het gewassen wordt
worden de draden voller
en toont het mooier.

Nu zag ik bij een meebreister
dat zij Catania Fine gebruikt.

Dat is al prachtig om te zien
zonder dat je het wast.

Ik denk erover dat ook te gaan gebruiken...
... niet om mijzelf...
maar omdat dit voor jullie 
veel duidelijker laat zien
wat ik brei.

Helaas was gistermiddag
de breiwinkel gesloten
en vandaag heb ik mij nog niet
buiten de deur gewaagd.

Iemand vroeg ook hoeveel katoen
er nodig is voor de breirol.

Dat kan ik helaas niet zeggen...
dat weet ik pas nadat de hele breirol
gebreid is.

En dan moet je nog een marge aanhouden
want wanneer je dikkere of dunnere katoen gebruikt
zul je meer of minder nodig hebben.

Maar nu verder met de breirol.

Allereerst ben ik deze week nog
 een paar interessante filmpjes
voor het breien van een muizentandje
tegen gekomen.

Methode 1

Wanneer je rondbreipennen hebt
en je houdt wel van een uitdaging...
...dan is deze methode misschien iets voor jou...
... je moet dan wel opnieuw willen beginnen.


Het opzetten is even wennen...
maar het samenbreien
 is daarna zoveel gemakkelijker.

Methode 2

Voor wie ook wel 
van een uitdaging houdt
heb ik deze uitleg gevonden.


Vanaf 2:40 volgt de uitleg
 over het samenbreien.

Methode 3

Voor de meeste beginners
 kan het samenbreien
 van de steken een heel gepriegel zijn...
... steken vallen spontaan van je breipen
en ze verdwijnen vervolgens
zomaar wat toeren 
naar beneden.

Dat weer goed krijgen is vaak lastig.

Daarom raad ik één van
 de volgende methodes aan.


Vanaf 3:30 kun je zien 
hoe deze methode werkt.

Het is ook nog wel een gepriegel...
maar wat fijn is ...
dat je eerst nog even verder kunt breien
en pas na het breien van de initialen 
het muizentandje gaat afwerken.

Of wanneer het even (nog) niet lukt
kun je het ook gewoon later
 opnieuw proberen.

LET OP

Je hebt geen steken meer op de naald staan.
Vind je het fijner om dat wel te hebben
dan pak je een dunnere naald
en neem je de steken bij de opzetrand op.

Maar dat hoeft dus niet.

Deze 3e methode
 lijkt wel een beetje op de methode
 die ik in dit blogbericht (klik)
voor een andere breirol
heb uitgelegd.

Ik weet niet of het helpt...
maar ik zal de tekening hier ook delen...




Het oogt iets anders

- hier zet je het breiwerk recht aan recht
en bij de muizentandjes recht aan averecht -

maar het systeem is wel hetzelfde.

Methode 4

Het allersimpelst... maar niet zo elastisch...
vastzetten zoals je een zoom vastzet.


Wanneer je tot hier bent gekomen
met het lezen 
verdien je een hele dikke pluim.

Je hebt je niet laten afschrikken
door de enorme lap tekst.

Vanaf nu wordt het weer leuk
en gezellig en gaan we gewoon
maar aan de slag!

...*Ü*...


We gaan vandaag deze initialen breien.

Je mag natuurlijk ook
 je eigen initialen breien.

Dan moet je even zelf aan de slag
en wat tekenwerk doen.

Bij mijn rol brei ik mijn eigen initialen
 pas helemaal aan het eind...
... met het jaartal.

Dan heb ik waarschijnlijk
ook wel een uitleg 
over hoe je je initialen zelf kunt omzetten
in een breipatroon.

AS vind ik een mooi eerbetoon
aan de maakster van deze antieke breirol.


Even op de afbeelding klikken
voor een veel duidelijker plaatje...
... en dat weer downloaden.


...en dat geldt ook voor de legenda.

Je bent de vorige keer gestopt
na het breien van een averechtse pen.

B R E I B E S C H R I J V I N G

- Goed om te weten - 

Bij het breischema lees je de oneven toeren
altijd van rechts naar links.

De teruggaande toer 
brei je alle steken averechts
tenzij anders aangegeven.
(zoals bij toer 41)

Print het schema en de legenda uit.
Dat werkt zoveel makkelijker.

Denk je aan je randsteken?
Die brei je op de manier
van jou voorkeur.

Ik brei bij deze breirol
elke eerste en laatste steek
recht... altijd.

Toer 15
We gaan vandaag weer verder.

Je kunt het muizentandje prachtig afwerken
op één van de hierboven genoemde manieren.

Omdat ik mijn muizentandje
met de hand aan elkaar zet
- methode 3 en 4 -
kan ik eerst gewoon verder breien.

Wanneer jij methode 3 of 4 toepast
geldt dat dus ook voor jou.

In plaats van de opdracht bij toer 15
brei je heen gewoon recht
en de teruggaande toer averecht.

Kies je voor methode 1 of 2
dan moet je nu eerst je muizentandje 
vastzetten door steken samen te breien...
en brei je averechts terug.


Toer 17 
brei je heen recht
en dus averecht terug.

Toer 19
brei je heen recht
en ook weer averecht terug.

Toer 21
is vooral goed tellen.

Je breit eerst 12 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen, 
maak een omslag en brei 2 steken samen.

Brei nu 4 steken recht, 
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei 2 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei 2 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei 2 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei de laatste 10 steken recht.

Terug brei je alle steken averecht.

Toer 23
Je breit 10 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei 4 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei 4 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei 6 steken recht,
maak een omslag en brei 2 steken samen,
brei de laatste 12 steken recht.

Terug brei je alle steken averecht.


Er zitten nu gaatjes in je breiwerk.

Het is aan te raden je breiwerk
even te checken met het schema.

Klopt alles???

Dan mag je vanaf hier zelf verder breien
met het schema erbij.

Het is echt niet ingewikkeld...
...misschien wat wennen...
maar niet ingewikkeld.

Tellen... breien... goed kijken...
tellen... misschien wat uithalen.

Toer 41
Zoals de legenda zegt
brei je de heengaande toer averecht
en de teruggaande naald recht.

Net andersom dus.

Check even of je al je 44 steken nog hebt.


Je lapje ziet er nu zo uit.

Misschien zit jou muizentandje al vast...
ik ga er dit weekend mee aan de slag.

Je mag met recht
heel trots zijn op jezelf!

En het wordt steeds gemakkelijker. 

Gaandeweg zul je gaan merken
dat je de naalden minder verkrampt vasthoudt
en dat het zelfs leuk is en verslavend werkt.


De volgende beschrijvingen
zullen niet zo lang zijn.

Want ajourbreien is 
van zichzelf eigenlijk heel eenvoudig...

Zeker wanneer je het schema snapt.

Heel veel breiplezier gewenst!!!

XXX

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat lief om zoveel moeite te doen voor mede breirolbreisters, het lijkt mij een heel werk, maar vind het superleuk, dat je het doet!
Vanavond ga ik lekker breien.
Fijn weekend,
Betsy

Winny zei

Week 1 zonder problemen doorgekomen 😃. Dank je wel voor week 2 en een heel fijn weekend toegewenst!

Annelein zei

@Winny, fijn om te horen.

Annelein zei

@Betsy, dank je wel voor je lieve woorden. Het is ook een heel werk...;)... maar met liefde gedaan...

Daniëlle zei

Gisterenavond het muizentandje afgemaakt: wat heerlijk om nieuwe dingen te leren.
Ik brei met scheepjes maxi op nld 1.75, graag zou ik een fototje mailen maar dat lukt me niet via de link
Ook van mij hartelijk dank voor al het werk, het wordt bijzonder gewaardeerd!

Annelein zei

@Daniëlle, dank je wel voor je lieve woorden. Fijn te horen dat je wat nieuws hebt geleerd.

Het is mooi te weten dat de kennis over het handwerken niet verloren gaat... veel breiplezier gewenst.

Er zijn vast meer die een foto willen delen...ik ga eens kijken of ik daar iets voor kan verzinnen...

Annelies zei

En ook deel 2 is gebreid. Dank voor je duidelijke patroon !

Annelein zei

@Annelies, dat doe je snel... ;)...

Annelies zei

Ik heb de smaak te pakken !