donderdag 26 december 2019

Een breischema... help!...

Omdat er veel breisters moeite hebben met het breischema
 heb ik in mijn FB-groep geprobeerd
 het idee achter een breischema uit te leggen.

Maar ik bedacht mij vandaag 
dat het ook wel fijn is om hier,
deze info te delen...
... *Ü*...

Een breischema is een vereenvoudigde weergave
 van heel veel tekst.


Ik voel mij prettig bij zo'n schema...
 begrijp vaak in één oogopslag wat er wordt bedoeld.

Misschien voel jij je juist prettig 
bij het stapje voor stapje beschrijven van de steken.
 Dan brengt zo'n schema je behoorlijk in verwarring!



Met een  breischema zie je
de voorkant van je breiwerk.

De onevenrijen (1, 3, 5, 7, enz.)
willen vaak nog wel.

Je breit dan aan de goede kant
en dat lukt prima.

De even rijen (2, 4, 6, 8 enz.)...
geven de steken niet weer
zoals je ze zou moeten breien....

Je breit immers aan de averechte kant
 en moet net andersom denken.

Staat er een rechte steek in het schema....
dan brei je hem averecht,
zo krijg je een rechte steek aan de voorkant.

Staat er een averechte steek in het schema...
 dan brei je hem recht,
zo krijg je een averechte steek aan de voorkant.

Het lijkt voor beginnende breisters onlogisch
 en geeft verwarring.

Ik kan mij voorstellen dat je denkt....
 waarom worden de steken niet weergegeven
 zoals je ze zou moeten breien?

Omdat dan het hele idee van zo'n breischema,
 het snel herkennen van wat er gebreid moet worden,
verloren gaat.

Het wordt dan een wirwar van tekens
 door elkaar heen...
het patroon is dan vaak niet meer te herkennen.

Kijk maar eens naar deze breischema's.



Bij deze eerste zie je in één oogopslag
 wat het patroon moet worden.


Bij deze tweede zijn de steken getekend zoals je ze breit.

Er is een heel ander patroon ontstaan...
je herkent het oorspronkelijke patroon niet meer.



Ik hoop dat je met deze uitleg
een breischema wat beter begrijpt...
...en het je helpt bij het breien.

XXX

3 opmerkingen:

Truus zei

Duidelijke uitleg Annelein!
Ben net klaar met het breien van het patroon op de bovenste foto -nu eerst thee!
Dat heb ik wel verdiend vind ik zelf.
Gezellige middag
groetjes, Truus uit Drenthe

foekie's fashion zei

Fijn dat je het hier ook nog een keer beschrijft. Nu ik het verhaal hierachter nog een keer lees begint het te dagen. Dus nog maar eens extra lezen. Dank je wel.

Ria, zei

Breischema's... heerlijk! Voor mij veel beter dan die lappen tekst :)