dinsdag 10 juli 2012

Breirol - deel 18

Vandaag wordt het niet zo heel erg warm... dus misschien kunnen er weer wat naalden gebreid worden...

Het volgende deel  van Kristin Benecken van Wollkistchen is weer erg leuk om te doen... maar het is ook goed opletten...


Voor dit patroon heb je 47 (86) steken nodig.

Denk er aan de eerste en laatste 3 steken altijd recht te breien. Deze staan niet op onderstaand schema weergegeven.

I   = 1 steek recht breien
O = 1 omslag
\   = 2 steken recht samen breien, 1 st afh, 1 st breien, de afgehaalde st
       over de gebreide st halen
/   = 2 steken recht samen breien
#  = haal twee steken af alsof je ze wilt samen breien, brei de volgende steek,
       haal de twee afgehaalde steken over de gebreide steek
II = haal 1 steek af alsof je deze wilt breien, brei in de volgende steek 1 x recht,
       laat de steek staan en brei nog een keer in dezelfde steek gedraaid recht
      ( dit doe je door in de achterste lus te steken), brei 1 steek en haal de
      afgehaalde steek over de 3 steken.

Je vind hier een filmpje van hoe je recht en gedraaid recht breit in 1 steek. Alleen de eerste twee steken laten dit zien.

Alle teruggaande naalden averechts breien, tenzij anders aangegeven.


Alleen voor breirol:


De tekens in het kader 5 keer breien. De naalden 1 t/m 8 en daarna de naalden 1 t/m 2 nog een keer.

Voor het tussenstuk 4 naalden recht breien (=2 ribbels). Gevolgd door 1 naald recht en 1 naald averecht. In de laatste naald 2 steken meerderen zodat er in totaal 49 steken op de naald staan.

Alleen voor de sjaal:


 De tekens in het kader 12 keer breien. De naalden 1 t/m 8 3 x breien.

Brei het tussenpatroon. Minder hiervoor in de eerste naald 2 steken zodat er 86 steken op de naald staan. Meerder in de laatste naald 1 steek. Er staan nu 87 steken op de naald.

Voor de één zal dit patoon een plezierige uitdaging zijn... voor de andere meer een worsteling en stug doorzetten... maar het resultaat wordt uiteindelijk heel mooi...

Iedereen veel breiplezier toegewenst!

9 opmerkingen:

Renee zei

Hallo Willeke,
Heeft Beatrix Potter deze sampler ook ontworpen?
Ik ga meedoen met een round robin borduren (met patronen uitwisselen), heb jij hier ervaring mee en van welk onderwerp zijn makkelijk patronen verkrijgbaar?
Alvast bedankt en groetjes,
Renee

Marion zei

Weer een stukje voor de breirol. Ik heb het filmpje bekeken en deze steken mogen geen belemmering zijn hahahaha!!!!. Nog even iets af borduren en dan ga ik dit stukje weer breien.
Hartelijk bedankt voor het patroon.

Groetjes van Marion

Anoniem zei

Lekker weer breien vandaag, heel erg bedankt.

Groeten van Veronique.

Anoniem zei

22

Ageeth Dorsman zei

Fijn, we kunnen weer verder! Ik zie
wel, dat het echt "puzzelen" wordt
voor me, maar ik hou wel van een uit-
daging en ga het gewoon proberen!
Heel erg bedankt weer!
Groetjes van Ageeth

Jeanny zei

Dat lijkt me weer een mooi stukje.
Dank je wel.
Groetjes.

Ineke zei

Prachtig patroon!

Annelies zei

Dank je wel voor het nieuwe patroon. Ik heb nu de eerste dertien patronen af.

Willy zei

Nr.15 heb ik af, het leek moeilijk maar viel erg mee. Morgen print ik de volgende nrs. even uit en kan dan weer verder.