maandag 2 december 2019

Breirol - winter 2019 - deel 02

Als ik dit schrijf zit de eerste dag 
er al weer bijna op.

Wat een leuke reacties kwamen er voorbij
op FB en op mijn blog!

Jullie enthousiasme werkt erg aanstekelijk.

Vandaag gaan we verder
 met het tweede patroondeel.


Een heel lief friemeltje vind ik zelf.

Wel is het bij het breien 
opletten geblazen.


Niet schrikken... ook dit gaan we weer samen
stap voor stap doen!

In het schema staat alles weer
met symbolen aangegeven.

De ervaren breister zal zich hier
weer mee weten te redden.

R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
28
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
27
26
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
25
24
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
23
22
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
21
20
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
19
18
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
17
16
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
15
14
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
13
12
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
11
10
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
9
8
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
7
6
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
5
4
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
3
2
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
1
*
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
*
*
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
*
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R

R = 1 ribbel = 2 naalden recht breien

I = recht op de goede kant van je breiwerk
     averecht op de verkeerde kant van je breiwerk

̶  = averecht op de goede kant van je breiwerk
      recht op de verkeerde kant van je breiwerk

Voor de minder ervaren breisters,
en zo zijn we ooit allemaal begonnen,
gaan we dit varkentje stapje voor stapje wassen.

Ook nu raad ik je aan om de tekst
eerst rustig door te lezen en aantekeningen
te maken als dat nodig is.

Gisteren hebben jullie geleerd een schema te lezen
van rechts naar links.

Dat kwam omdat gisteren alleen de oneven naalden
in het schema werden weergegeven.

Vandaag staan ook de even naalden
in het schema weergegeven.
En die even naalden lees je van links naar rechts.

Het is eigenlijk heel gemakkelijk te onthouden...
aan de kant waar het cijfer staat begin je te breien.
De ene naald van rechts naar links
en de volgende naald van links naar rechts.

Gisteren heb je het eerste patroondeel gebreid.

Daarna heb je nog 4 naalden recht 
(= 2 ribbels) gebreid.

Nu pak je de naalden weer op en gaan we verder.

Denk je aan de 4 kantsteken aan het begin en eind
 die altijd recht gebreid worden?

En weet je het nog?
De eerste steek niet breien? 

De eerste steek brei je niet 
maar je steekt je naald in de steek
 alsof je recht wilt breien 
en je haalt de steek zonder te breien
 over op de andere naald.

Nu mag je één naald recht en daarna
 een naald averecht breien.

Dit zijn de tweede naalden die in het breischema
met een  aan de zijkanten worden weergegeven.


Zo... nu gaan we aan het patroon zelf beginnen.

Het patroon bestaat uit telkens vier breiregels
 die bij elkaar horen.

1 t/m 4, 5 t/m 8, 9 t/m 12 etc.

Deze vier breiregels verspringen telkens 
ten opzichte van de vorige vier breiregels.

In totaal brei je straks 7 x 4 breiregels. 

Hieronder zie je de eerste 4 breiregels.

4
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
3
2
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
1

Denk aan de 4 kantsteken aan beide zijden.
Deze staan niet op het patroon aangegeven.

Die geef ik verder in de beschrijving ook niet meer aan.

In de beschrijving plaats ik soms
 stukken tekst tussen ( ) = haakjes.

Daarna staat vaak aangegeven hoe vaak je,
 wat tussen die haakjes staat beschreven, 
moet herhalen.

Rij 1

Brei 1 steek recht, (1 steek averecht, 5 steken recht),
 herhaal wat tussen de ( ) staat nog 6 x, brei nog 1 steek averecht
en 1 steek recht.

Rij 2

Brei (1 steek recht, 1 steek averecht, 1 steek recht, 3 steken averecht), 
herhaal dit nog eens 6 x, brei nog 1 steek recht,
 1 steek averecht, 1 steek recht.

Rij 3

Brei je hetzelfde als beschreven bij rij 1.

Rij 4

Brei alle steken (behalve de kantsteken) averecht.

Neem even een adempauze en bekijk ondertussen
eens de voorkant van je breiwerk.


Als het goed is zie je nu aan de goede kant
een mooi friemeltje.

Zie je een foutje dan kun je dit
nu nog redelijk eenvoudig herstellen,
maar hoeft niet.

Is er iets fout gegaan probeer dan te achterhalen
hoe dit is gekomen.

Als je weer zover bent gaan we verder
met de volgende vier breiregels.

8
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
7
6
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I


I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
5
4
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
3
2
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
1

Rij 5

Brei 4 steken recht, (1 steek averecht, 5 steken recht), 
herhaal dit nog eens 5 x, brei 1 steek averecht en 4 steken recht.

Rij 6

(Brei 3 steken averecht, 1 steek recht, 1 steek averecht, 1 steek recht)
herhaal dit 6 x, brei 3 steken averecht.

Rij 7

Brei hetzelfde als beschreven bij rij 5.

Rij 8

Brei alle steken (behalve de kantsteken) averecht.


Ook nu is het wijs weer even goed naar 
de goede kant van je breiwerk te kijken.

Geniet vooral van het resultaat!

Herhaalde deze 8 rijen nog eens 2x.

Je hebt dan al 6 van die friemeltjes boven elkaar.

Brei nu nog 1 x alleen de rijen 1 t/m 4.

En dan is ook het tweede patroondeel
van de winterbreirol af!

R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
28
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
27
26
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶
I
I
I
̶
I
̶


I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
I
I
I
I
̶
I
25

Brei nu nog eens 4 naalden recht = 2 ribbels.

Brei na de ribbels nog een naald recht en een naald averecht.

Als je hier bent gekomen....
... super!

Pak later op de dag eens je breiwerkje op
en geniet allereerst van wat je hebt gemaakt.


Kijk dan eens naar het breischema
 van de beide patroondeeltjes 
 en probeer eens
 - zo met het breiwerk voor je -
het schema te "lezen".

Het maakt het breien zoveel gemakkelijker
als je snapt hoe het werkt.

En anders gaan we morgen gewoon 
weer met frisse moed verder met het volgende deel!

XXX

25 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Willeke.
Wat een leuk patroontje.
Fijne dag José

Elizabeth zei

Enig patroontje..zo mooi fijntjes...
Wat een werk maak je ervan, geweldig goed en uitgebreid beschreven!

Dutchtomato zei

Leuk patroon. Ben benieuwd wat je nog meer bedenkt met alleen recht en averechts;-)

Anoniem zei

Super patroontje.

Gr Femke.

marga zei

Leuk elke dag iets om naar uit te kijken.
Groeten
Marga

foekie's fashion zei

Leuk patroontje weer, ik ga lekker puzzelen.

De borduurvrouw zei

Ik geloof dat ik het begin te snappen. Dank voor de duidelijke uitleg. Katoen en naalden in huis, zal ik dan toch maar meedoen..., ik twijfel nog. Groetjes, Nienke

Annelein zei

Gewoon proberen.... en anders misschien later...

Annelein zei

Ook heel Leuk om te doen Foekie.

Annelein zei

Dank je Femke

Annelein zei

Ik hoop een afwisselend breirolletjes.. 😉.

Annelein zei

Dit keer wil ik ook graag beginnend breisters de mogelijkheid geven om mee te doen.... maar je hebt gelijk... ik doe dit niet even in een verloren kwartiertje.... maar de enthousiaste reacties van de breisters zijn het meer dan waard.

Annelein zei

Dank je José, jij ook.

Hennie zei

Leuk om al die verschillende patroontjes te breien, ik ben om.
Bedankt Hennie.

Dagmar1771 zei

Hallo Allelein,

Mijn moeder van 80 jaar belde me net op, ze heeft wol gekocht en wil aan de slag maar is niet zo handig met de computer . Mijn vraag aan jou is, zijn de patronen ook bijv in pdf beschikbaar ( of een andere printbare versie) zodat ik het voor haar uit kan printen en ze op haar eigen tempo aan de slag kan ?
Alvast bedankt voor je reactie ! ;-)
Dagmar.

Anoniem zei

Het is gelukt, het tweede patroontje is ook klaar.
Heel leuk om te doen, je uitleg is goed te volgen.
Ik kijk alweer uit naar morgen.
Prettige avond, Dalia

Annelein zei

Hallo Dagmar, wat leuk dat je moeder mee wil doen! Ik heb geen pdf of printbare versie... maar knippen en plakken zal vast lukken...😉. Liever niet de bestanden die je maakt verder verspreiden ivm copyright. Ik ben heel benieuwd hoe je moeder het vindt om mee te breien. We zijn inmiddels met een hele grote groep. Doe je haar de hartelijke groeten?

Annelein zei

Fijn te horen Dalia. Ik ben benieuwd hoe je het patroon van vandaag - 3 december- vindt.

Annelein zei

Gezellig Hennie!

Annelein zei

Zo is het ook bedoeld...😘.

Dagmar1771 zei

Hallo Annelien,
ik zal mijn moeder zeker de groeten doen, zal ze leuk vinden. Dank je wel voor je reactie !
;-) /Gr, Dagmar

Annelies zei

Je zou een goede brei-juf zijn ! Dank voor je inspanningen !

Annelein zei

😊

Anoniem zei

Hallo Annelein, voor mij is het zomerrol begonnen net gisteren met de rol nadat ik het het voorbij zag komen bij 1 van mijn FB vrienden! Heerlijk om weer even wat anders te doen, dan haken, borduren en quilten. Ik heb wel wat breiervaring maar deze niet zo lastig als het om de steek patronen gaat, dat hoop ik tenminste? ik weet niet wat ik allemaal ga tegenkomen!
Ben in 2020 al met een nieuwe rol begonnen?
Ik ben die nog niet tegengekomen!
Groet, Maria

Annelein zei

Wat leuk Maria dat je de breirol ook gaat maken... Ik heb mijn best gedaan de patronen zo goed mogelijk te beschrijven. Het zal in het begin misschien even wat wennen zijn. Na de eerste patronen zul je merken dat het minder spannend is en ga je vast meer op een ontspannen manier aan de slag. Er is (nog) geen breirol voor 2020... Maar wie weet! Heel veel breiplezier...