zondag 1 december 2019

Breirol - winter 2019 - deel 01

Zit iedereen klaar?

Vandaag het eerste deel 
van de winterbreirol!

Het maakt niet uit welk garen je hebt,
dik of dun, als je maar breinaalden
gebruikt die passen bij de dikte van het garen.

Een proeflapje breien is aan te raden.
 ...*Ü*....

Ook niet verkeerd om eerst
dit hele blogbericht door te lezen.

Maak voor jezelf wat aantekeningen
als dat nodig is.


Begin met het opzetten van 53 steken.

Ik gebruik hiervoor een naald
die net één of twee maten dikker is.

Het breien van de eerste naald gaat
daarna net wat gemakkelijker.

Van deze 53 steken zijn de eerste vier
en de laatste vier steken kantsteken.

Het patroon brei je over 45 steken.
(4 - 45 - 4)

Deze vier kantsteken,
 aan beide kanten, brei je elke naald recht.
Deze kantsteken staan niet
 op het patroon vermeld!

Vind je het lastig om dit te onthouden
dan kun je markers gebruiken.

Je plaatst dan een marker ná de eerste vier steken
en vóór de laatste vier steken.

Je hebt nu dus 53 steken opgezet.



Dit is het patroontje dat we gaan breien.

Dat moet voor iedereen goed te doen zijn.

Je begint met 4 naalden recht te breien.

De eerste steek van elke naald brei je niet.

Je steekt bij de eerste steek in alsof je recht gaat breien.
Maar neemt de steek zonder te breien
 over op de andere naald.

Als je 4 naalden recht hebt gebreid,
zie je dat er twee "ribbels" bij zijn gekomen.
Je had ook al een "ribbel" van het opzetten.
In totaal heb je nu dus 3 ribbels!



Als je goed kijkt zie je het hier.

De eerste ribbel is van het opzetten
en de volgende 2 ribbels heb je gekregen
door 4 naalden recht te breien.

En nu het breischema.

Het ziet er misschien indrukwekkend uit,
maar hieronder heb ik geprobeerd
alles zo goed mogelijk
voor je op papier te zetten.

Even diep ademhalen
en dan gaan we het samen proberen!

R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
29
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
27
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
25
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
23
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
21
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
19
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
17
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
15
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
13
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
11
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
9
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
7
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
5
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
3
I
I
I
I
I
-
-
-
-
-
I
I
I
I
I
1
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R

Die 4 naalden recht (= 2 ribbels) zie je terug
in de onderste twee rijen van het schema hierboven.
Ze zijn aangegeven met een R.

Je gaat nu verder met het breien volgens dit schema.

Je ziet twee symbolen:
de I en de - .

I = recht op de goede kant van je breiwerk
                  averecht op de verkeerde kant van je breiwerk

- = averecht op de goede kant van je breiwerk
      recht op de verkeerde kant van je breiwerk

De ervaren breisters zullen aan de foto van mijn breirol 
en bovenstaand schema genoeg hebben.

Voor de minder ervaren breisters
heb ik het wat meer in kleine stapjes opgeschreven.

Mocht je er toch niet uitkomen
schroom dan niet om hulp te vragen.


Je leest het patroon van rechts naar links.

Met rij 1 begin je natuurlijk
met de 4 kantsteken die je recht breit,
deze steken staan niet op de tekening.

Vervolgens brei je 5 steken recht,
en 5 steken averecht.

Deze steken staan tussen dikke lijnen.

Deze 10 steken herhaal je
nog 3 keer.

Als je 40 steken hebt gebreid
brei je de laatste 5 steken van het schema recht.

Er blijven nog 4 steken over,
dit zijn de laatste kantsteken,
die brei je ook recht.

Nu draai je je breiwerk om.

De teruggaande naalden staan bij dit patroon
niet in het schema.

Maar je zou het moeten kunnen breien
 met de uitleg bij de symbolen.

Voor de zekerheid 
zal ik het hieronder beschrijven.

De teruggaande naald brei je de steken 
zoals ze zich voor doen.

Je begint dus met de 4 kantsteken recht te breien.
Nu brei je, om en om, 5 steken averecht en 5 steken recht.
Je eindigt met 5 steken averecht.

De laatste 4 steken zijn weer kantsteken
 en deze brei je ook recht.

Je gaat verder met rij 3 van het schema.

Deze is hetzelfde als rij 1.

Rij 4 is hetzelfde als beschreven
bij de teruggaande naald.

Rij 5 ook weer als rij 1.

Rij 6 hetzelfde als de teruggaande naald.

HOERA!

Het eerste blokje is af.


De volgende rij blokjes krijg je door boven
een recht blokje nu een averecht blokje
te breien en boven een averecht blokje
een recht blokje.

Denk eraan de 4 kantsteken recht te breien!
Ze staan niet op het patroon aangegeven.

Bij rij 7 verspringen de blokjes.
Je begint nu met 5 steken averecht
en 5 steken recht. 

Deze 10 steken herhaal je nog 3x.

De laatste 5 steken brei je averecht.

Aan de achterkant van je werk
brei je de steken zoals ze zich voordoen.

Als je rij 11 hebt gebreid en ook
de teruggaande naald is er
weer een blokje af.

Ga verder met breien
volgens het schema. 

De rijen 13 t/m 24 zijn hetzelfde
als wat hierboven met woorden
 is beschreven.

Nu nog de rijen 25 t/m 30 breien.
Die zijn hetzelfde
als de rijen 1 t/m 6.

Je mag jezelf een schouderklopje geven
 als je hier bent gekomen!

Het is je gelukt het eerste patroon van deze
breirol te breien.

Brei nog 4 naalden recht,
= 2 ribbels
en je bent klaar om morgen verder te gaan
met deel 2 van de breirol.

XXX

36 opmerkingen:

foekie's fashion zei

Dank je wel, ik ga zo lekker beginnen bij de koffie.

Annelies zei

Een hele duidelijke beschrijving Willeke ! Ik ga vandaag op zoek naar garen en anders wordt het dinsdag als de winkel open is. Dank voor al je moeite !

Annelein zei

Fijn te horen Annelies...en graag gedaan.

Loeki Turkstra zei

Wat een duidelijke beschrijving voor de beginnende breisters onder ons, Willeke!!
Ik ga er vanavond tijdens het 'kastje kijken' aan beginnen en heb er heel veel zin in, dank je wel voor het ontwerpen en delen met ons!!

marga zei

Zo het begin is er, zo fijn dat je al die moeite voort ons doet.
Fijne zondag.
Groeten
Marga

Anoniem zei

Goed uitgelegd Annelein, alsof je naast me staat.
Fijne dag vandaag, Dalia

Anoniem zei

Wat super om dit zo te lezen voor de onervaren breisters is het nu ook te doen.
Bedankt voor al je moeite.

Gr Femke.

Wilfried zei

Super duidelijk, ook voor onervaren breisters/ breiers.
Ik ga kijken of ik katoen m heb, anders dinsdag. 😁
Liefs Wilfried

christine zei

Gaaf Willeke ik die zekers mee .maar is het elke week of elke dag dat begreep ik niet goed.

Quiltlia zei

Wat staat het er duidelijk op Willeke en wat leuk dat je dat zo doet.Ik ga in ieder geval garen opzoeken om mee te doen.Groetjes Lia

Unknown zei

Leuk werkje....eerste blok is klaar
Gezellig om elke adventsdag stukje te breien.
Bedankt voor dit patroon.
Groet, Lia.(Euliel 1953)

Unknown zei

Leuk werkje....eerste blok is klaar
Gezellig om elke adventsdag stukje te breien.
Bedankt voor dit patroon.
Groet, Lia.(Euliel 1953)

Annelein zei

Het is elke dag Christine...😉

Annelein zei

Graag gedaan Lia

Annelein zei

Gezellig Lia. En fijn dat de uitleg duidelijk is voor jou...😊

Annelein zei

Gezellig Wilfried!

Annelein zei

Dank je Femke, graag gedaan...

Annelein zei

Kijk, daar wordt ik ook weer blij van...

Annelein zei

Jij ook een fijne zondag Marga.

Annelein zei

Dat vind ik juist zo leuk... dat iedereen mee kan doen met deze breirol.

Annelein zei

Is het gelukt Foekie?

Elizabeth zei

Leuk! Ik ben al op de helft...
Jaren geleden ben ik door jouw blog op het spoor gekomen van de advent breirollen en heb ik altijd mee gedaan. Super dat je dit doet voor ons hoor...

Françoise zei

Blokje 1 klaar, lekker relaxed. 24 kleurtjes opgezocht en nu heerlijk restje opmaken.

Aukje zei

Breien is nieuw voor mij
Toch is het mij gelukt
Dankt zij jou uitleg
Groet Aukje

Truus zei

Leuk Annelein!
Alle breigaren al in verhuisdozen gedaan dus even een nieuw bolletje kopen.
Gezellige avond.
groetjes, Truus uit Drenthe

Truus zei

Leuk Annelein!
Alle breigaren al in verhuisdozen gedaan dus even een nieuw bolletje kopen.
Gezellige avond.
groetjes, Truus uit Drenthe

stitch a quilt zei

Het eerste blokje is net klaar op naar morgen 😀
Groeten Hennie.

Marja zei

De eerste pennen gebreid, Ziet er al leuk uit!
Groet, Marja

Annelies zei

Ik heb net wol gekocht,dadelijk lekker beginnen.
Leuk elke dag een lapje breien.
Dank je wel voor dit geweldige initiatief!
Groetjes,
Annelies.

Annelies zei

Ik heb net wol gekocht,dadelijk lekker beginnen.
Leuk elke dag een lapje breien.
Dank je wel voor dit geweldige initiatief!
Groetjes,
Annelies.

Tony zei

Dag ik ben beginnend breister en het lijkt me leuk hieraan mee te doen maar kan het ook met minder steken ��

Tony zei

dag Annelein, ik ben een beginnend breister, dus mijn vraag kan het ook met minder steken :)

Annelein zei

Dat mag Tony, je mag minder steken doen... minder hoog breien... patronen overslaan...

Geke zei

Ik doe zeker iets niet goed. Ik zag het eerste patroon, maar waar vind ik de anderen? 🤔

Ria zei

Ontdekte vanavond weer jou Blog met een nieuwe breirol. Gelijk garen en pennen opgezocht en begonnen met breien....heerlijk weer zo'n rol.
Inmiddels is patroon 1 bijna klaar.
Dankjewel voor je inzet.

Marit zei

Wat fijn dat alle patronen er nog op staan. Ik ben nu begonnen, ook als beginnend breisters en dit gaat mij erg goed af, dank voor de duidelijke beschrijving!