donderdag 5 december 2019

Breirol - winter 2019 - deel 05

Zo... dat was gisteren 
tamelijk relaxed breien.

Vandaag breien we deze wiebertjes!


Weer een leuke!

En ook niet zo moeilijk omdat je 
bij elke 2e naald de steken precies zo breit
 als ze op de achterkant te zien zijn.

Dus recht boven recht en averecht boven averecht.

Dit is het breischema.

8
I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I


I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I
7
6
̶
I
I
I
̶
I
I
I
̶


̶
I
I
I
̶
I
I
I
̶
5
4
I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I


I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I
3
2
I
I
̶
I
I
I
̶
I
I


I
I
̶
I
I
I
̶
I
I
1
*
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
*
*
I
I
I
I
I
I
I
I
I
*
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R


Het helpt mij heel erg om te zien wat ik moet doen.


Net zoals dit plaatje mij helpt.

Ik ben altijd op zoek naar patronen,
een breiritme.

Herhalingen die gemakkelijk
te onthouden zijn.

Hier zijn de rijen 3-4, 7-8, 11-12, 15-16, etc.
herhalingen van telkens 1 recht, 1 averecht
aan de goede kant van het breiwerk.

De andere rijen zijn herhalingen van telkens 
3 recht, 1 averecht aan de goede kant
van het breiwerk.

Waarbij ze verspringen ten opzichte van elkaar.


Door naar het voorbeeld te kijken,
naar het breischema en het plaatje hierboven
krijg je al een beetje gevoel voor het patroon.

Lees je eerst alles weer goed door?

Als je zover bent mag je de breipennen
weer oppakken en gaan we samen verder!

8
I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I


I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I
7
6
̶
I
I
I
̶
I
I
I
̶


̶
I
I
I
̶
I
I
I
̶
5
4
I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I


I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I
3
2
I
I
̶
I
I
I
̶
I
I


I
I
̶
I
I
I
̶
I
I
1
*
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
*
*
I
I
I
I
I
I
I
I
I
*
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R

Denk weer aan de kantsteken!
En de eerste steek niet breien
maar alleen afhalen.

 Rij 1

2 recht, (1 averecht, 3 recht), dit nog 9 keer herhalen, 
1 steek averecht, 2 steken recht.

Rij 2

2 steken averecht, 1 steek recht, (3 steken averecht, 1 steek recht),
dit nog 9 keer herhalen, 2 steken averecht.

Deze tweede rij is gemakkelijker omdat je
hier recht boven recht en averecht boven averecht breit.

4
I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I


I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I
3

Rij 3

1 recht, 1 averecht, (1 recht, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht), 
nog 9 keer herhalen, 1 recht, 1 averecht, 1 recht.

Ritme:
1 r - 1 av - 1 r - 1 av - etc.

Rij 4

Nu brei  je de steken net andersom
en begin je met 1 averecht, 1 recht, 
1 averecht, 1 recht, etc.

Ritme:
1 av - 1 r - 1 av - 1 r - etc.


8
I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I


I
̶
I
̶
I
̶
I
̶
I
7
6
̶
I
I
I
̶
I
I
I
̶


̶
I
I
I
̶
I
I
I
̶
5

Rij 5

Als je naar het schema kijkt zie je dat je telkens 3 recht breit 
met daartussen 1 averecht. 

Hou dit in gedachten.

Je begint met 1 averecht, 1 recht, (2 recht, 1 averecht, 1 recht), 
herhaal wat tussen de haakjes staat nog 9 keer, 2 recht,
1 averecht.

Rij 6

1 recht, 2 averecht, (1 averecht, 1 recht, 2 averecht) 
nog 9 keer herhalen, 1 averecht, 1 recht.

Rij 7

1 recht, 1 averecht, (1 recht, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht), 
nog 9 keer herhalen, 1 recht, 1 averecht, 1 recht.

Ritme:
1 r - 1 av - 1 r - 1 av - etc.

Rij 8

Nu brei  je de steken net andersom
en begin je met 1 averecht, 1 recht, 
1 averecht, 1 recht, etc.

1 av - 1 r - 1 av - 1 r - etc.



Herhaal de rijen 1 t/m 8 nog drie keer. 

Je hebt dan in totaal 34 naalden gebreid.

Ook nu geldt... minder mag altijd.
Meer trouwens ook... *Ü*...

Brei weer 4 naalden recht = 2 ribbels.

LET OP!!!

Meerder 1 steek in de volgende rechte naald.

Die extra steek heb je nodig voor
het patroon van morgen.

Voor het meerderen brei je eerst de 4 kantsteken.
Brei nog 1 steek recht en meerder dan 1 steek.

Dit filmpje (klik) laat zien hoe
je zo'n steek meerderd.

Brei na de rechte naald
nog een averechte naald.

Dan ben je morgen klaar om verder te gaan!

XXX

13 opmerkingen:

Annelies zei

Dank voor het nieuwe patroon. Ik ben nog aan het inhalen, maar het is erg leuk om te doen. Fijne dag !

Else zei

Dank voor het nieuwe patroontje, ik ga vandaag een dunner naaldje proberen! Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog. Fijne dag zwaaizwaai

christine zei

Het is weer een snoeppie dit patroontje . Ben op de helft maar nu eerst de kerstboom doen .

Anoniem zei

Goedemiddag,

Ben ook begonnen met meemaken, maar heb even een vraagje,

Ik gebruik durable glanskatoen nr 12 en breinaald 2,
Maar ik vind het zo open eruit zien, en als ik op de foto's kijk,
Lijkt het veel voller de structuur en zie je ook de steekjes beter,
Hebben hier meer mensen problemen mee??

Karen - Quilts...etc. zei

oh so pretty - what a wonderful design - I will never be able to knit like you do!

Annelein zei

You don't know if you don't try...😉

Elizabeth zei

Wat geniet ik elke dag van je patroontjes!
En ik vind het zo leuk om te lezen wat je schrijft over 'breiritme' en het onthouden van terugkerende handelingen. Zo doe ik het ook! Ik zit gewoon in mezelf te praten tijdens het breien.

Annelein zei

Je zou naalden van 1,5 kunnen proberen. Zelf brei ik nr 12 ook met breinaalden dikte 2. Mijn ervaring is dat een warm sopje aan het eind wonderen doet. De foto's op mijn blog zijn gemaakt na een wasbeurt. Ik kreeg de patronen niet mooi op de foto. Alles na 15 delen in een sopje gedaan. En je herkende de lap niet weer. Bij twijfel zou je andere katoen kunnen gebruiken.

Annelein zei

Dank je Christine...

Annelein zei

Annelein zei

Veel breiplezier.

Annelein zei

Fijn te horen Annelies! Rustig aan hoor...

Carol Burgs Walraven zei

Hallo Annelein, wat een ontzettend leuk werkje! Ik heb een paar jaar geleden een pronkrol gehaakt, en de brei pronkrol stond nog op mijn lijstje. In december heb ik te weinig tijd gehad, maar nu ga ik wel starten. Het geheel onder een stolpje op tafel staat schattig en geeft hele leuke reacties van mede handwerksters. Dank voor de goede uitleg en tekeningen. Groetjes Carol