vrijdag 23 december 2022

Antieke breirol... deel 3...

 Is het allemaal gelukt
de vorige keer???

Heb je het muizentandje
ook vastzitten???

De mijne zit nog niet vast ...
maar dat is niet erg.

Als ik er aan denk zal ik proberen
daar een soort van tutorial
van te maken.


Het antieke breirolletje
heeft geen opbouw
van eenvoudig
 naar ingewikkeld ajourwerk...
... helaas...

Het patroon van vandaag 
is voor een beginde breister pittig...

De techniek van het samenbreien
 heb je met de letters
kunnen oefenen...
... alleen nu zijn het
 héééééél veel gaatjes bij elkaar.

Het helpt wanneer je kunt ontspannen
en niet te strak breit...

De antieke breirol is geen perfekte breirol.

Wanneer je naar het begin van deel 2 kijkt
dan zie je dat in de onderste rij
de steekjes naar links wijzen
en daarna alleen nog maar naar rechts.

Ik probeer de bedoeling
 van het patroon vast te leggen...
 zonder de "foutjes".


Daarom wijzen bij mij 
alle steekjes naar rechts.

Omdat het patroon
best een uitdaging is 
heb ik eerst wat tips...

L E V E N S L I J N

Een levenslijn is een draad
die je door je breiwerk weeft...
...gewoon met een naald.


Wanneer een steek van de naald valt
kan het niet verder "zakken"
dan tot de levenslijn...


Ik raad het gebruik 
van een levenslijn sterk aan..
... want wanneer je bij dit patroon 
een steek laat vallen
wordt het heel ingewikkeld
om dat weer goed te krijgen.

Vaak zit er niets anders op
dan uithalen tot het begin
en opnieuw proberen....

Het enige nadeel...
het breien met zo'n draad 
door de steken is wel erg lastig.

Wanneer de levenslijn met het breien
"vast" komt te zitten geen paniek...
later kun je de lijn
daar voorzichtig doorknippen.

Het fijnste is natuurlijk 
wanneer je het er zo uit kunt trekken.

Je kunt ook meerdere levenslijnen gebruiken.

Wanneer je een nieuwe levenslijn aanbrengt
kun je die daaronder zit verwijderen.


Het is ook handig om steekmarkeerders
te gaan gebruiken.

Die kun je heel eenvoudig zelf maken 
van een stukje touw of garen.

Je kunt de naald door het lusje steken
op de plek waar je ze wilt gebruiken.

Ik zou ze na de eerste 3 steken
en voor de laatste 3 steken plaatsen.

Zo'n gekleurd draadje herinnert je eraan
dat je op die plek moet opletten.

Want die derde steek is afwijkend...
en ik denk dat je daar anders
de fout in gaat.

B R E I S C H E M A

Het breischema van deze week
met de legenda.

De legenda is anders dan de vorige keer.

Met deze kun je zeker 
een paar weken door...

...en ik denk zelfs dat dit 
alle gebruikte steken zijn
voor het hele breirolletje.



Ook nu weer 
even op de afbeeldingen klikken
voor een scherper plaatje.

Dat kun je dan opslaan
en/of printen.

Bij het breischema lees je de oneven toeren
altijd van rechts naar links.

De teruggaande toeren
brei je alle steken averechts
tenzij anders aangegeven...
en dat is bij dit patroon dus anders!!!

Daarom zal ik de averechtse toer
 ook uitschrijven bij de beschrijving.

Voor de zekerheid help ik je
 er nog een keer aan herinneren
dat de eerste en laatste steken
randsteken zijn. 

Die brei je zoals je ze
 eerder ook hebt gebreid.

Ik brei ze altijd recht.

Alleen bij de ribbelrand (tussenrand)
brei ik ze volgens schema.

Dat is anders dan ik de vorige keer 
heb aangegeven...

Brei gewoon zoals je het zelf 
de eerste keer hebt gedaan.


Ik ben gisteren namelijk 
een nieuw breirolletje begonnen
op dunnere naalden...

Een produktieve dag... 
er kwamen heel wat patroontjes bij.

Toen ik mij realiseerde
dat ik de tussenranden anders 
heb gebreid was uithalen
geen optie meer.

B R E I B E S C H R I J V I N G

De vorige keer ben je gestopt bij 
toer 42.


Als het goed is ziet je breiwerk er nu zo uit...
... met twee ribbels bovenaan.

Toer 43
Brei een randsteek, brei 3 steken recht,

maak een omslag en brei 2 steken samen,
herhaal dit 17 keer = 18 in totaal

brei 3 steken recht, brei een randsteek.

- - - 
kijk even op je schema 
of je snapt waarom dit is, 
dat helpt met het
 leren "lezen" van een breischema)
- - -


Oei... 
dit is pittig wanneer je nog niet veel 
aan ajourbreien hebt gedaan.

Misschien ben je allang blij
dat je de overkant hebt gehaald
en vind je het voor nu wel genoeg.
... *Ü*...

Tel voor de zekerheid dan nog wel even 
of je nog steeds 44 steken op je naald hebt.

Anders ben je waarschijnlijk ergens
 een omslag vergeten.

In dat geval kun je voorzichtig terugsteken 
en alsnog die omslag maken...

óf

... "smokkelen"...
door op de plaats waar de omslag
 had moeten zitten
het lusje (dat tussen de twee steken zit)
op te nemen en die te breien.

Het valt bijna niet op...
... *Ü*...

Probeer vooral om ontspannen te breien...
... dat helpt...echt waar... 

Dat doe je bijvoorbeeld 
door je schouders te laten zakken...

Probeer ook de draad niet te strak aan te trekken
zodat je meer "ruimte" in je breiwerk krijgt.


Toer 44
Dit is een averechtse toer...
je kijkt hiervoor in het schema bij toer 43
en past de beschrijving in de legenda toe
op de steken.

Alle steken zijn averechts... 
behalve bij de zwarte stippen.

Die brei je recht!

Je krijgt dan:

Brei de randsteek, brei 1 averecht, 1 recht,
brei 38 steken averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 randsteek.

Wanneer je de markeerders gebruikt
heb je nu gemerkt hoe fijn dat is.

Wanneer je bij je markeerder bent gekomen
zet je die over op de andere naald.

Wanneer het heel inspannend voor je is
kun je nu misschien beter even stoppen.

Want de volgende toeren zijn een herhaling
van deze twee.

Denk je eraan eventueel een levenslijn
aan te brengen?

Vanaf nu is het gewoon oefenen... 
oefenen... oefenen...

In totaal brei je de toeren 43 en 44
7 keer.

Je zult merken dat het breien
gemakkelijker gaat.

Als laatste brei je de tussenrand.


T U S S E N R A N D

Toer 57 en 58
Heen averecht,
terug recht.

Wanneer je de randsteek
bij de vorige tussenrand hebt gebruikt
zou ik het hier ook doen.

Wanneer je een beginnende ajourbreister bent
en dit is je gelukt dan vind ik dat superknap!

Mocht het jou nou veel moeite kosten
en het is eigenlijk niet om door te komen
dan kun je ook minder herhalingen breien...
... of dit deel overslaan
om het misschien later 
nog eens te proberen.

Het is tenslotte jou rolletje...


Zo... dat is het voor vandaag.

Ik had verwacht minder tekst te hebben 
maar het is nog een hele lap geworden.

Volgende week
een nieuwe uitdaging!

XXX

8 opmerkingen:

Riet Ouwehand zei

Hoi Willeke,
Bedankt voor het patroontje.
Goede KERSTDAGEN gewenst.
Grtjs Riet

Daniëlle zei

Gelijk begonnen en ik kon niet meer stoppen :) als het goed is staat er een fototje in de mail, via mijn mobiel lukte het wel ;)
Goede dagen en weer hartelijk dank!

Creatieshaken-ria zei

Dat word weer erg mooi wel een uitdaging.
Maar goed lezen en tellen dan komt het vast goed.

Paulijn zei

Ben ook begonnen met deze 'oude' breirol. Heel fijn dat je deze zo duidelijk beschrijft. Blij met mensen zoals jij die dit soort ambachtelijke werkjes levend houd.

AUKJE zei

Heerlijk om dit weer mee te doen - gelukt💪🍀

Aukje zei

Toch maar begonnen met breien ……..en het lukte ook nog 💪🍀

Annelies zei

Deel 3 gebreid, maar ik merk aan mijn schouders dat ik nu even een dagje rust moet nemen. Ook nu weer een duidelijke en gezellige beschrijving.

Annelein zei

@Annelies, oei... dat is niet fijn... Het is ook een inspannend patroontje... deel 3.