zondag 21 mei 2017

Een leuke verrassing...

Een paar dagen terug vertelde ik
over ons eilandbezoek...(klik).

Aan het einde van mijn blog
liet ik twee mappen zien
 met gebreide blokken.

Het eilandbezoek had
 een leuke verrassing
voor mij in petto...*Ü*...

Want kijk eens wat er in
één van de gebouwen te zien was?

 
Een expositie van visserstruien.
 
Je weet wel... die visserstruien
die een paar jaar geleden in Zeeland
 te bewonderen waren. 
 
 
De dame bij de balie vertelde ons al
bij binnenkomst kort
 wat je waar allemaal
kon bekijken.

 
Het enige wat mijn oren opvingen
was "expositie van visserstruien''.
 
Zeeland vond ik toendertijd
een beetje te ver weg om
naar toe te rijden.

 
En nu... helemaal niet verwacht...
kon ik deze prachtige collectie bewonderen.
 
De foto's doen de expositie geen
 recht want de 53 truien
waren heel mooi verdeeld
over twee ruimtes.

 
Allemaal prachtig belicht.
 
De schapenwol die onder de
truien ligt uitgespreid
geeft een heel mooi effekt.

 
Het was op deze zolder
heerlijk rustig
zodat ik de truien
goed kon bekijken.

 
Mooie nostalgische foto's
waren ook her en der opgehangen.

 
Niet alleen waren de truien
te bewonderen.
 
In de museumwinkel waren ook
de bijbehorende boeken te koop.

 
En manlief was ook erg blij
dat ik de truien graag wilde bekijken.
 
Want verscholen in een hoekje
zag hij nog een schip die door hem
 uitgebreid gefotografeerd is.
 
Je ziet een klein stukje op de foto
helemaal rechtsboven.

 
Werd er eerst gedacht dat de motieven
van de visserstruien
streekgebonden waren...
 
... deze mening heeft men wel bijgesteld.
 
Dat las ik tenminste in het inkijkboek
op de leestafel.

 
De truien van deze tentoonstelling zijn
grotendeels allemaal vrij recent gebreid.
 
Wel waren er wat
 antieke exemplaren te zien.
 
 
Is dit nog een "nieuwe" visserstrui
en waarschijnlijk nog niet gedragen...

 
... dit is een oudje uit Engeland...
... uit Whitby om precies te zijn.
 
Zo'n oude trui oogt meteen al
heel anders...
 
Het is dat doorleefde...
dat de nieuwe truien missen.

 
Mooi om zo de truien
met zoveel verschillende motieven
 bij elkaar te zien.
 
Het was de een-na-laatste dag
 van de expositie op het eiland.
 
Een deel van de truien is op reis
 naar het Museum The Mo
 in Sheringham, Norfolk, U.K.
 
Ze zullen daar te bezichtigen zijn
van 1 juni t/m 30 september.
 
 
Ik ben benieuwd of deze mappen ook meereizen.
 
Volgens mij zijn de blokken die hierin zitten
van de deken die een paar jaar terug
door heel veel mensen is gebreid.
 
Het zijn één voor één plaatjes om te zien.
 
Voor mij was dit bezoekje
aan Texel meer dan geslaagd...*Ü*...
 
xxx
 
naschrift:
De echte liefhebbers van deze truien
 hebben mij erop geattendeerd
dat dit toch écht
 een andere collectie is...*Ü*...

15 opmerkingen:

Hobbyrita zei

Leuk dat ze met de truien rondreizen, ik zag ze in Zeeland toendertijd en vond het ook geweldig om te zien en de historiek errond te leren kennen. Dit is echt de moeite om te gaan bekijken.
Grtjes, rita.

Truus zei

Wat leuk deze tentoonstelling van de visserstruien.
Heb je het boek ook gekocht of heb je het al.
Gezellige zondag
groetjes, Truus uit Drenthe

Annelein zei

Ik heb het boek van Henriette van der Klift-Tellegen. Zij schreef in 1983 al het boek "Nederlandse visserstruien.

Karen - Quilts...etc. zei

the fisherman sweaters are very nice, have always liked them. I use to see them years ago when we lived on the upper east coast where fishing is big, but I don't know if they are made local or import - usually too expensive for me

Dientje zei

Wat een leuke bijkomstigheid. Genieten dus. Laat je man maar schepen bekijken, jij vermaakt je wel. Gr. Dientje

Willy zei

Hé, dat was zeker een leuke verrassing. Ik heb er een deel van gezien in Elburg, daar was de ruimte helaas te klein om ze allemaal tentoon te stellen. Dit zijn trouwens de truien van Stella Ruhe. In Zeeland waren de Zeeuwse visserstruien te zien, dat is uit een ander boek "Truien bij de vleet" (van Anja Geldof en Stefanie Huibregtse). http://zeeuwsevisserstruien.blogspot.nl/

Will en Bob zei

Ik heb deze truien in Arnemuiden gezien. Zelf heb ik ook een paar visserstruien gebreid. Van patronen uit het eerste boekje over vissrstruien. Uitgegeven in 1983. Leuk dat deze truien ook in andere plaatsen te zien zijn. Groetjes Will

Annelein zei

Ik heb ook het eerste boek in mijn bezit. Ben er erg blij mee en hoop er ook nog eens wat uit te maken. Leuk dat jij een paar echte visserstruien hebt gebreid.

Anoniem zei

Een jaar nadat het eerste boek van Stella Ruhe uitkwam zijn de truien uit dat boek bij ons in Zoutkamp tentoon gesteld in onze visserij-museum.Ik heb daar aan mogen meewerken.Het boek met de vierkantjes was er niet bij.Ondertussen is er een 2e boek bij gekomen.Heb ze allebei van Stella opgestuurd gekregen,daar ik de Zoutkampertrui voor haar heb aangedragen.
Het boek van 1983 was voormij de aanleiding om bij de oude vissersvrouwen op zoek te gaan naar de visserstrui in ons dorp.Dat werd beloont met een beschrijving+een foto.Die ook in het boek van Stella zijn geplaatst.Daar was ik toch heel erg blij mee nu blijft het voor het nageslacht bewaard.In 1983/84 heb ik voor mijn man en zoon ieder 2 truien gebreid.

Annemieke zei

Prachtig al die truien. Ik ga ook graag naar de waddeneilanden.

Dank voor je bezoekje op mijn blog. Ik kan je helaas niet diret antwoord sturen omdat je, zoals je dat noemt, een 'no reply' comentaar gaf. Ook kon ik direct geen email adres vinden, maar ik kan ook niet goed gekeken hebben hoor.

Groetjes
Annemieke

Noor zei

Wat een mooie verrassing. Toevallig heb ik deze week het boek van visserstruien voor kinderen van Stella Ruhe uit de bibliotheek meegenomen. Ook daarin een mooie historie over de kinderen die vaak op jonge leeftijd al mee de zee opgingen en de prachtige motieven in de gebreide truien. Indrukwekkend!
Groetjes, Noor

Jocelyn is Canadian Needle Nana zei

I love these sweaters. My grandfather was a fisherman and my grandmother knit him many many sweaters. I remember how heavy they were and she loved knitting cables so cables were in every one of them. Thanks for helping me remember happy things!

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Tineke zei

Het maakt mij niks uit welke collectie dit is. Ik heb genoten van je foto's en je verhaal. Dank voor het delen!