dinsdag 3 augustus 2010

Jane Austen...

Gisteravond was het eerste deel van "Miss Austen Regrets" te zien. Met veel plezier heb ik er naar gekeken. De lokaties waren schitterend, evenals de kostuums. Ik kan niet wachten tot de volgende uitzending...


Miss Austen regrets is een film over het leven, en de liefdes, van de 18e eeuwse Jane Austen, succesvol schrijfster van romans als Pride and Prejudice, Sense and Sensibility en Emma. De tv-film Miss Austen Regrets is gebaseerd op brieven en dagboekfragmenten van Jane Austen. Met onder meer Greta Scacchi (als Cassandra Austen), Hugh Bonneville (Reverend Brook Bridges) en Adrian Edmondson (Henry Austen).

De tv-film begint als Jane Austen al een succesvol schrijfster is. Ze heeft dan al de geroemde romans Pride and Prejudice, Sense and Sensebility en Mansfield Park gepubliceerd en Emma is bijna voltooid.

Voor haar nicht Fanny Knight, die dolgraag verliefd wil worden, is Jane haar favoriete tante. Een tante vol wijsheid en kennis die Fanny kan helpen in haar zoektocht naar de ideale huwelijkskandidaat. Want haar tante, die zo mooi over de liefde kan schrijven, moet tenslotte zelf toch ook de liefde hebben ervaren?

Fanny is vastbesloten om de waarheid te achterhalen achter de mannen in het leven van de jeugdige Jane.

Het slot van deze film is te zien op 9 augustus op Nederland 2, om 21.00 uur.

Hier zie je een promofilmpje...



Mocht je de film gemist hebben dan kun je hieronder een gedeelte van de film zien. De film is in het engels en frans ondertiteld.



Na Miss Austen Regrets is de film Emma aan de beurt. Deze wordt in vier delen uitgezonden op Nederland 2. De data's zijn 14, 21 en 28 augustus én 4 september. De uitzending begint telkens om 20.15 uur.

Ben je nog niet Jane-Austen-moe dan is dit een geweldige link Jane Austen Today. Hier vind je heel veel informatie over Jane, waar ze woonde, over de tijd waarin ze leefde.

Bij Jane Austens World vind je meer over de tijd waarin Jane leefde.

4 opmerkingen:

Quiltpassion.blogspot.com zei

O, wat jammer, heb ik het gemist gisteravond. Ik had de serie op willen nemen. Ik ben ook een fan van Jane, vooral van Pride and Predudice.
Ik heb dvd's van 3 verschillende uitvoeringen. Bedankt voor de tip van Emma, enz...
Groetjes, Cisca

Ageeth Dorsman zei

Wat heb ik ook genoten maandagavond! Ben een echte
Jane Austen-fan en momenteel Emma voor de zoveelste keer aan het lezen... Dat van de uitzen-
dingen van Emma wist ik nog niet, bedankt voor
de tip! Weet je trouwens, dat er ook zoiets bestaat
als het boek Jane Austen's Sewing Box?
Groetjes van Ageeth Dorsman

Monique zei

Ik heb manlief al op de hoogte gesteld van Emma. Wat kijk ik er naar uit! Héérlijk! Even lekker wegzwijmelen bij die oudewetse madammekes met van die mooie jurken aan... Jáááhh! Mama zit op de eerste rij! ;o)

Karin zei

Mag ik je wijzen op een Nederlandstalige website over Jane Austen? www.janeausten.nl
Vergeet niet mee te doen aan de prijsvraag voor de dvd van Emma!