zaterdag 26 december 2015

Brei handigheidje...

Wij zijn er heerlijk een paar
 dagen tussenuit geweest.
 
Onder gedoken in een hotelletje
 in het brabantse land.
 
Gisteren kwamen we weer thuis.
 
 
Er gingen ook wat handwerkjes mee...
maar... er is geen steek geborduurd of gebreid.
 
Daarom was ik vanochtend al vroeg uit de veren.
Mijn handwerkjes binnen handbereik om mij heen.
Maar die moeten nog even wachten.
 
Ook het berichtje over 5 maart moet
nog hééééééél even wachten.
 
Ik kan even niet bij de foto's...
... en een berichtje zonder...
dat is een beetje saai.
 
Dus wordt het een blogje over
 mijn fair isle sampler.
 
 
Want ik had twee delen...
... en die moesten nog
op één of andere manier
aan elkaar vast gezet worden.
 
Als je wilt weten waarom?
Klik dan even hier
 
 
Twee delen dus.
Die aan elkaar moeten komen.
En dan zo, dat het ook nog mooi is.
 
Hoe doe je dat?
 
Met de maassteek.
 
De techniek heb ik al eens
uitgelegd bij een breirolletje.
Kijk maar  hier (klik).
 
Voor deze techniek heb je
twee gebreide delen nodig op een breinaald.
En dat zie je hier nog niet.
 
Hoe ik dat dan toch doe?
 
 
Voor deze techniek heb ik de
 steken net wat anders opzetten.
 
Kijk maar op de foto hierboven.
 
Het opzetrandje, rechts, ziet er wat
 anders uit dan jullie gewend zijn.
 
Ik heb voor het opzetten van de steken
gebruik gemaakt van een gehaakte ketting.
 
Aan de verkeerde kant van de ketting
 neem ik per lusje een steekje op.
 
Later kan deze gehaakte kettingsteek
heel gemakkelijk worden verwijderd.
 
Kijk maar...
 
 
Voorzichtig peuter ik de eerste steek los.
Zie je het eerste lusje die daardoor vrij komt?
 
Die zet ik voorzichtig op de rondbreinaald.

 
Daarna volgen de steken bijna als vanzelf.
Eerst zijn het er een paar.
 
En voor je het weet heb je een hele naald vol.
 
 
Zo... ik heb weer twee pennen met steken.
En is het hopelijk voor iedereen herkenbaar.
 
Nu is het een kwestie van twee lange draden pakken
 en twee grote naalden met een stompe punt.
 
Het mazen van de toer doe ik,
net als bij het breien in fair isle,
met twee draden.
 
Het is even een gepier
om een goed begin te krijgen.
 
Je weet wel... één draad boven
...de andere draad onder.

 
Maar het geeft een prachtig resultaat.
 
En niet meer terug te vinden in het geheel.
 
 
Bij het over breien van de onderkant van de
sampler heb ik deze opzettechniek ook toegepast.
 
Bij het breien van de rand
 kan ik straks de steken
gemakkelijk opnemen.
 
Zo... en nu... nu ga
 ik eerst weer lekker aan de brei...
 
Fijne dagen iedereen!!!

8 opmerkingen:

Flickenstichlerin zei

Wonderful Annelein, what a nice sweather, so delicate.
Greetings,
Sylvia

Truus zei

Wat slim om het op deze manier te doen. Het scheelt een hoop gepriegel om de steken op te nemen. Veel plezier met het breien.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

Marjan zei

Wat prachtig! Je ziet er inderdaad niets van. Dit blogje komt in mijn Favorieten, dan kan ik het weer terug vinden :-) Dank voor je uitleg.
Groetjes weer

Anoniem zei

Dat foefje heb ik even opzij gezet want dat ziet er wel heeeeel netjes uit. Bedankt.

Ageeth Dorsman zei

Je fair isle sampler is zo mooi geworden, en wat een duidelijke tutorial van het aan-elkaar-zetten op deze onzichtbare manier (en inderdaad, met de breirol heb ik dat zelf al eens ervaren, dat dit zo makkelijk is).
Een goede jaarwisseling en een mooi, gezond en creatief 2016 gewenst!
Groetjes van Ageeth

marga zei

Wat ziet dat breiwerk er super uit. De kleuren en patroontjes en dan de manier waarop jij het aan elkaar hebt gezet. Petje af.
Groeten
Marga

Kleine Vingers zei

Wat mooi dat fair isle breiwerk. Groeten

Hobbyrita zei

Wat een duidelijk verhaal om via een mooie maassteek twee aparte delen prachtig en zonder opvallend te zijn aan elkaar te maken. Dit wordt een prachtstuk!
Grtjes, rita.