dinsdag 14 februari 2023

Breitasje...

Sinds ruim een week
zit ik in de opruimmodus...
en dat bevalt heel goed.


Daardoor kwam dit tasje
ook weer eens in mijn handen.

Al weer wat jaartjes geleden gemaakt
voor een cursus bij Jookies (klik).

Deze techniek heet mochila haken.


Sinds kort volg ik wat breivlogs...
weer een heel andere tak van sport...
... *Ü*...

En daar zie ik
 van die kleine projekttasjes
 voorbij komen.


Maar ook allemaal leuke sokken.

En sokkenwol heb ik nog liggen...
ooit gebruikt voor een kippendoekje (klik).

Een prachtig gratis patroon van Landleven.

Erg leuk om te breien...
... maar eigenlijk niet mijn kleur...
dus werd het weer uitgehaald.


Zondag bedacht ik
dat ik wel weer toe was 
aan het leren van wat nieuws.

Dus werd er een sok gestart...
... dit keer niet van boord naar teen...
maar van teen naar boord...
én met rondbreinaalden.

Het is nog een beetje ontdekken.

Het opzetten doe ik met de
Turkish Cast On methode.

Het is even een gepriegel
en goed naar filmpjes kijken
maar het is uiteindelijk gelukt.


Ik ben begonnen met 14 steken op te zetten
en heb vervolgens gemeerderd 
tot 56 steken.

Dit is mijn tweede poging... 
de eerste keer had ik 58 steken
maar dat is helemaal
 niet handig voor een sok.

Het is gemeleerd garen... dus best wel druk...
maar toch wil ik er graag 
een koffieboontje in breien.
 
Niet heel goed te zien...
maar ik ben er blij mee.

Na het meerderen bij de teen
heb ik nog 10 toeren recht gebreid.

In de bovenvoet brei ik 
twee koffieboontjes naast elkaar
afgewisseld met telkens 1 averecht.

Het is niet zelf bedacht 
maar ik zag het ergens voorbijkomen.


Ik ben er nog niet achter of ik het met rondbreipennen
fijner vind breien dan met 4 naalden.

Want ik brei de voet ook nog eens continentaal 
ipv Europees.

En daar heb ik nog té weinig breiervaring mee.

Wel past alles gemakkelijk in dit tasje
en kan ik het zo weer netjes opruimen.


En van dat laatste wordt
ik momenteel heel erg blij!!!

XXX

6 opmerkingen:

Truus zei

Handig zo'n tasje voor een project waar je mee bezig bent.
Brei liever met meerdere pennen en kan niet wennen aan zo'n rondbreinaald helemaal als je met zo'n dubbele lus moet breien-- wat een gedoe met steeds doorschuiven!
De koffieboontjes zijn duidelijk te zien hoor op je sok.
Veel breiplezier en groetjes, Truus uit Drenthe

Annelein zei

@Truus... heel herkenbaar... maar ik geef het nog niet op...😄.

Anoniem zei

Je sok wordt leuk.😍
Niet opgeven hoor, met rondbreinaald is zo veel fijner.
Vandaag 450km gereden(als passagier) en bijna halve sok gebreid.
En doe dat al jaren ,maar toen ik nog 5 naalden gebruikte viel er weleens eentje.
Nu heb ik alles op een draad. Fantastisch.
Ik houd wel mn rechternaald vast als een potlood.
Groetjes, Lia.

Annelein zei

@Lia, dank je wel voor je aanmoediging. Ik ga in ieder geval proberen om één paar sokken op deze manier te breien... dus voorlopig blijf ik braaf oefenen.

450 km is een heel eind... heerlijk om dan zo'n breiwerkje mee te hebben... ik hou je op de hoogte over deze... voor mij nieuwe... manier van breien... 😉.

loulee zei

What a lovely find. Very nice bag.

Gail zei

Very nice little bag! I hope your socks turn out as you want them too.