donderdag 9 februari 2023

Oude schoolwerkjes...

Een poos terug poste ik over 
deze oude schoolwerkjes (klik).

Met het opruimen (klik) van mijn hobbykamer
kreeg ik het doosje weer in handen
en bedacht dat ik beloofd had
daar nog een blogje over te schrijven.


Vanmorgen nam ik het doosje mee naar beneden
en werden er wat plaatjes geschoten.

Blij wordt ik van zo'n doosje!!!


Kijk toch!

Prachtig smockwerk
en dat naaldenlapje.

Een lezer van mijn blog vroeg de vorige keer
of ik wist wat dat was...
... en volgens mij is het een strook stof
om naalden in te bewaren.

Maar wanneer iemand denkt dat het anders is
hoor ik dat natuurlijk graag...
... *Ü*...


En dit is zo lief...
een heel mooi teer hemdje.

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden 
dat mensen dit weg doen...
dat er in de familie niemand is 
die dit zou willen koesteren.


 En dit is een oefenlapje
met allemaal mouwsplitjes...
... die met dit borduurwerk
werden versterkt.

Je kunt je voorstellen
dat zonder deze stiksels
de split gemakkelijk uitscheurt
en nu wordt dit voorkomen.

Wat waren onze voorouders vindingrijk...
het scheelt allicht heel wat verstelwerk.


Er zit nog veel meer in dit doosje...
kostbare schatten stuk voor stuk.

Je maakt mij hier blijer mee
dan met een diamanten ring.


De stoplap...
wat zal daar op gezwoegd zijn.

En dat zakje met allemaal zoomsteekjes...
het is een lust voor het oog.

Na het oefenen op het lapje hieronder
mocht er blijkbaar ook wat moois
gemaakt worden.


En als laatste de achterkant
van het oefenlapje
met verschillende zoom techniekjes.

Wij gebruiken vaak alleen nog de onderste.

Maar voor mijn meisjes heb ik ook veel
de engelse zoom gebruikt... 
helemaal bovenaan.

Alles is dan netjes weggewerkt
en met fijne katoen staat het zo mooi.

Er zit nog veel meer in het doosje
maar daar vertel ik een andere keer 
meer over.

Morgen komt het volgende deel
van de antieke breirol.

En dan is het gewoon al weer 
bijna weekend.

XXX

7 opmerkingen:

Annelies zei

Ja, hier wordt je echt blij van !

Quilting Moesje zei

Alleen de kleurtjes al :0))

Anoniem zei

Mooi, Willeke. Deze schatten zijn bij jou in goede handen!

Marianne zei

Ja, zoiets is prachtig om naar te kijken.

Truus zei

Het smoklapje ook in blauw, heb ik ook gemaakt, sokken in 2 maten omdat ik de eerste strakker heb gebreid dan de 2e. Ook een geruit schortje met geborduurde zak en helemaal met de hand genaaid en nog meer. Wat een schatten hè en onbegrijpelijk dat ze weggegooid worden net als de merklappen.
Geniet van je schatkistje.
Gezellige dag, Truus uit Drenthe

Annelein zei

Wat leuk om al jullie reacties te lezen op deze en mijn vorig blogbericht.

@ Truus, wat gaaf vind ik dat... en wat leuk dat veel van de werkjes hetzelfde lijken.

miekequilt zei

Soms is het goed dat mensen iets wegdoen. Dan komt het ( hopelijk) terecht bij iemand die het waardeert. En ons mee laat genieten!