zaterdag 11 februari 2023

Oude schoolwerkjes...II...

 Na mijn blogje van donderdag
was het doosje nog lang niet leeg.


Er lag een rood schoollapje in...
...daar gaat mijn hart altijd sneller
van kloppen.


Geborduurd in oorlogstijd... 1941.

Wat krijgt zo'n jong meisje 
daar van mee?


Er werd heel veel geoefend met verstelwerk.
Eindeloos werden er lappen "ingezet".


Dit gestreepte lapje 
was natuurlijk al wat moeilijker.

De streepjes moesten mooi "doorlopen".


Wat dit precies is
weet ik niet.

Het lijkt op een slab.


Zo ziet het eruit 
als ik de panden op elkaar leg.


Dit lijkt wel wat op zo'n zakje
wat de dames onder hun rokken droegen.

Mocht jij het weten dan hoor ik het graag.

XXX

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb nog 2 handwerkjes van mijn moeder die al jaren geleden overleden is .in 1 zit het weer zoals dat het.
Ik wil ze wegdoen maar misschien wil u er eerst een blik op werpen .
U mag ze hebben als u er iets aan heeft.
Groet Marjan krieger
Amersfoort

Geke zei

Dat is inderdaad een naadzak. Een losse zak die middels een opening in de rok bereikbaar was. Ik heb zo'n naadzak onder mijn Achterhoeks kostuum gdragen. Dat was een hele simpele maar ik weet dat in een Ariadne van lang geleden, eentje heeft gestaan die mooi geborduurd was.

Annelein zei

@Marjan, wat ontzettend lief. Ik zou ze heel graag een goed plekje geven.

Annelein zei

@Geke, dank je wel voor je bevestiging en aanvulling. Naadzak... is eigenlijk een hele toepasselijke naam. Mooi dat door klederdracht zoveel nog van ons erfgoed bewaard blijft.

Annelies zei

Prachtige werkjes !

Anoniem zei

Mijn oma droeg de Zuid Bevelandse klederdracht (zie Ons Boeregoed),en had ook zo'n
schortezak.Ze droeg boven de schort een hemdrok en een doek en beuk.Die hemdrok was van warme stof met korte zwarte mouwen en als het erg warm was in de zomer liep ze wel eens in alleen die hemdrok.Ook droeg ze dan weleens binnenshuis een zgn "lijfje",Wat eruit zag als op de foto, die jij laat zien boven de schortezak.Die van jouw lijkt mij
nogal klein, dus was misschien van een kind.
Heel verhaal, maar ik zou niet weten wat het anders zou zijn.
Groetjes,
Betsy

Annelein zei

@Betsy, dank je wel voor deze waardevolle aanvulling. Dit waren denk ik naaiwerkjes van de huishoudschool oid. Meer naaioefeningen in het klein. Mooie herinneringen heb jij aan je oma. Hartelijke groet, Willeke