woensdag 26 juli 2017

Een mooi stapeltje...

De visserstruien zijn leuk...
 
...maar na bijna twee maanden
hetzelfde blogbericht
wordt het zelfs mij
een beetje te veel...*Ü*...

De hoogste tijd om
er weer eens voor te gaan zitten
én te bloggen...
 
 
En er is genoeg om over te bloggen.
 
Zoals dit leuke stapeltje
wat hier thuis op tafel ligt.
 
...*Ü*...
 
Dat komt door ons bezoek vandaag
aan het prachtige Marken.
 
Tegen het eind van de ochtend
kwamen wij op Marken aan.
 
Na een kort bezoekje aan Ma Korving
werd er eerst in de haven
een bakje troost
 met wat lekkers genuttigd.
 
 
Daarna stond er 
een bezoekje aan
het Marker Museum
op het programma.
 
Er was veel moois te zien.
 
 
Zoals een prachtige stijlkamer...
waar deze dozen met kleedjes
direkt opvielen.
 
Zucht... je zou ze wel
allemaal willen maken...*Ü*...

 
Of die prachtige vernaaide linten...
waar je gewoon ogen tekort voor komt.

 
Zo bijzonder om ze nu zelf
in het echt te zien.
 
Want ik durf het bijna niet te zeggen...
maar dit is mijn eerste bezoek aan het eiland.

 
Naast het handwerken
waren er ook prachtige schilderijen...
... die vooral opvielen door het kleurgebruik.

 
Zo mooi...
ik ben er helemaal weg van...
 
 
De vitrines waren nu vooral aangekleed
 met poppen in klederdracht
 die bij kerkelijke hoogtijdagen
 werden gedragen.
 
Prachtig om te zien,
maar daarvoor moet je toch zelf
een bezoekje aan het (schier) eiland brengen.
 
 
In een vitrine stonden deze prachtig versierde bijbels.
Van groot... tot heel klein.

 
Ook waren er hele vrolijke kleurrijke klompen
te bewonderen...

 
Bij vertrek zou ik haast deze mooie
gebreide sierranden gemist hebben...
 
Maar gelukkig zag manlief ze wel...*Ü*...
 
Je begrijpt, dat ik nu bij de door mij
gebreide drie randen (klik) voor steekmouwen,
er ook nog één bij ga breien
zodat ik straks ook van die leuke setjes krijg. 
 
 
Na het museum lopen wij wat
 door de straatjes in de kerkbuurt.
 
Genietend van de historische
huisjes én steegjes.
 
 
Als bewoner van dit prachtige plaatsje
moet je wel geschikt zijn voor het
wonen in een museumstadje.
 
Al die toeristen die het plaatsje
dagelijks overspoelen...

 
Bij de haven genieten we weer van
een rustmomentje.
 
Ondertussen werken wij
een bakje kibbelingen naar binnen
en genieten van een prachtig uitzicht.

 
Deze charter kwam net binnenvaren.
 
Hij was aan het manoevreren om af te meren
terwijl de boot naar Volendam ook
net de trossen los had...
 
... maar het ging allemaal goed...

 
Thuis tover ik mijn markerlappen
maar weer eens tevoorschijn...
 
Alleen zo jammer dat dat sneewerk
nog steeds niet af is.
 
Dat staat op één van mijn lijstjes
voor ooit...*Ü*...

 
Kijk eens wat er mee mocht
terug naar huis???
 
Stofjes van het beroemdste
stofwinkeltje van Marken...
 
...én een prachtig gestreept
zakje uit de winkel van Ma Korving, 
met een hele kostbare inhoud.
 
Toen we daar  'smorgens waren
kreeg ik een prachtig laatje te zien.

 
Op de terugweg moest ik weer
bij Ma Korving langs.
 
Een beetje schuchter vroeg ik
of ik nog eens
 in dat bijzondere laatje mocht kijken.
 
Die werd meteen welwillend open gedaan
en ik mocht daar heerlijk op mijn gemakje
in rondneuzen.
 
Na een poosje waren er drie
antieke stukken die ik daar écht
niet kon achterlaten.
 
Een kinder keelbandje
én een prachtig, in rood uitgevoerde,
 versiering voor achter op het schort.
 
De witte band is een vervroegd
verjaardagskado van mijn lieve man...
... omdat hij zag hoe mooi ik het vond...
 
Lief hè?!!

8 opmerkingen:

Karen - Quilts...etc. zei

I love wandering through museums and seeing pieces of the past. It looks like you had a wonderful time and made some nice purchases in the shops

Yolanda zei

Prachtige aankopen Willeke, wij waren er een paar weken geleden en hebben zo'n beetje de zelfde "route" gelopen. Ik heb het mooie laatje ook mogen bewonderen, maar een volgende keer mag er iets mee.

Guusje, zei

Wat een heerlijke dag uit was dat. Ik vind het daar ovok geweldig. Je hebt prachtige aankopen gedaan.

Annelies zei

Dank voor al je foto's. Wat is er veel moois op te zien.

Phebe and Jane zei

Leuk verhaaltje, Willeke!
Zullen we, als de stoplap af is een Markerlap gaan maken 😉

marga zei

Ik kan mij voorstellen dat je genoten hebt.
Groeten
Marga

Willy zei

Fijn dat je nu ook op Marken bent geweest. Het is zo'n prachtige plek.

Joke zei

Ohhh Willeke! Je bent er eindelijk geweest. Wat leuk en wat heb je mooie spulletjes gekocht.