zondag 8 augustus 2010

Phishing...help...

Vandaag heb ik voor het eerst kennis gemaakt met een phishing bericht. Iemand uit een yahoo-group zou mij een bericht hebben gestuurd.


Om het bericht privé te houden moest ik op een link klikken om zo verder doorgelinkt te worden naar windows live.

Stom... stom... stom... Alle alarmbellen hadden moeten rinkelen. Mijn mailadres is immers al prive.

Ik heb op de link geklikt en mijn password gegeven. En toen... gebeurde er niets meer. Als eerste heb ik mijn hotmail account aangepast. Voor de rest heb ik nog geen idee wat de schade zal zijn.

Als iemand weet wat ik nog meer kan/moet doen hoor ik het heel graag.

11 opmerkingen:

Elly (creatieveling Elly) zei

Hallo Annelein, ik heb dit bericht ook gehad en bijna had ik hem ook opengemaakt. Een ding, je zult het nooit meer doen. althans nooit meer je wachtwoord afgeven. Het belangrijkste is inderdaad om meteen je wachtwoord te wijzigen. Hier een link van hotmail. Misschien heb je er wat aan http://windowslivehelp.com/solution.aspx?solutionid=6ea0c7b3-1473-4176-b03f-145b951dcb41

Wat een stress geeft zo'n stomme mail met zich mee he?
groetjes Elly

Anoniem zei

DAT is dus de reden dat ik dat soort links nooit, maar dan ook echt NOOIT aanklik! Ik kreeg er een paar uit naam van mijn broer (via zijn OUDE account die hij nooit meer gebruikt)
Heb hem voor alle zekerheid eerst gemaild (ja je weet tenslotte nooit het KAN eens echt van hem zijn) en nee dus...was niet van hem. Soms krijg ik er eentje via een vriendin uit Amerika, maak ik ook nooit open.

Goede waarschuwing dus: OPEN nooit dat soort vreemde links, check eerst met de "verzender" (je vriend/familie) of het echt van die persoon komt.

Sterkte met verder uitvogelen, en groetjes van Marian, de pink princess

Willy zei

Ik heb er ook al een aantal gehad. Eén ervan kwam zogenaamd van mijn dochter, met als titel schokkend, en dat was op de dag dat ze terug moest komen van vakantie. Allereerst schrik je je rot en dan pas heb je het door dat het niet van haar is. Of een geheim bericht heb ik ook al gehad, moest wachtwoord invullen. Gelukkig nog niets aangeklikt en ook geen wachtwoord ingevoerd. Wel heel vervelend.
Ik hoop dat je er geen schade aan overhoudt.

supergoof zei

Ja, ik heb er van de week ook eentje gehad,... en ik was inderdaad zo stom,... ik moest m'n mobiele nummer invoeren, en dat heb ik gelukkig niet gedaan, want anders had ik aan een geheime sms telefoondienst vast gezeten. De alarmbellen rinkelde wel, maar ja,...
ik heb toen een mailtje rond gestuurd naar alle mensen in m'n adresboek om ze te waarschuwen. De één kreeg da spam mail wel de ander was daar heel goed tegen beveiligd.
Verder is er 'nog' niets gebeurd,...

Ingrid. zei

'k Duim voor je voor een probleemloze afloop !
Groetjes van Ingrid.

Simone zei

Oh balen zeg!
Voor de zekerheid: al je wachtwoorden veranderen! Dus niet alleen van hotmail, maar van alles op je pc waarbij je moet inloggen. Heel veel werk, maar wel zo veilig...
Succes ermee!

Dixie Redmond zei

Hi, Willeke -

Actually, your Dutch Dollmaker blog IS on the WWW, otherwise I couldn't have found it. What you have restricted is that people can't comment unless they're members of the blog. :-)

it's fine for you to use the links from my blog on the Dutch Dollmaker blog. Thank you for stating where the tutorials come from. Doll making is so interesting how it connects us from all over the world!

Dixie
www.northdixiedesigns.com
www.izannahwalkerworkshop.blogspot.com

Dixie Redmond zei

I would love to be one of the readers of your Dutch Dollmakers blog. :-)

Dixie
www.northdixiedesigns.com
www.izannahwalkerworkshop.blogspot.com

Monique zei

Het gebeurt vaker dan je denkt, ik wordt regelamtig door dergelijke mails overladen. Vervelend gewoon!
Jammer dat je het nu per abuis hebt weggegeven. Nu zeggen ze wel dat een gewaarschuwd mens voor twee telt, maar of je dat nu iets verder zal helpen?
Ik hoop van harte dat je er verder geen last van zult hebben.

Anoniem zei

Heey!
ik kreeg ook zoon mailtje van een of andere bank!!
ik heb de link aangeklikt alleen mijn virussysteem zei dat het een phishing ding was dus ik heb het gelijk weg geklikt!

Kan het nu zo zijn dat iemand mijn wachtwoord heeft van mijn bank, hotmail of computer o.i.d?
of kan dit niet?
ik heb namelijk de mail gelijk weggeklikt!!

Liefs, Yanieke

Anoniem zei

Very nice post. I just stumbled upon your
weblog and wanted to mention that I've really enjoyed browsing your weblog posts. After all I will be subscribing for your feed and I hope you write again very soon!
Also see my web site: wachtwoord generator online