zaterdag 10 september 2022

Haaktutorial...

 Gisteren had ik zin om te "freubelen".

Dus werd er een bolletje katoen
uit mijn voorraad gepakt.


En na een middagje haken
heb je dan een nieuw speldenkussentje.

Omdat het mij leuk leek
dit met jou te delen heb ik er
een werkbeschrijving van gemaakt.

Beschrijving:

Je maakt een magische lus
met daarin 6 vasten.

Je meerdert elke toer 6 vasten als volgt:

1e toer = 6 vasten
2e toer = 12 vasten
3e toer = 18 vasten
4e toer = 24 vasten
5e toer = 30 vasten
6e toer = 36 vasten
7e toer = 42 vasten
8e toer = 48 vasten

In de 2e toer haak je 
 in elke vaste van de vorige toer, 
twee vasten.

In de 3e toer haak je
in elke 2e vaste van de vorige toer,
twee vasten.

In elke 4e toer haak je
in elke 3e vaste van de vorige toer,
twee vasten.

En zo ga je maar door.


Dit is de meest eenvoudige manier
om rond te haken.

Maar wanneer je goed kijkt zie je
dat je eigenlijk een hexagonnetje krijgt.


Ik had nog een maatbekertje
van een hoestdrankje liggen.

Maar je kunt ook een dop 
van een spuitbus gebruiken.

Mijn rondje heeft 8 toeren 
= 48 vasten.

Daarna hoef je niet meer te meerderen
maar haak je gewoon 
een vaste op de vorige vaste.

Je krijgt dan vanzelf een "bakje".


Voor dit patroon heb ik een motiefje ingehaakt
en die later met een stiksteek geaccentueerd.

Maar voor een eerste keer is het gewoon
het gemakkelijkst om in één kleur verder te haken.


Daarna haak je nog een keer
hetzelfde rondje als voor de bodem,
let op: de draad niet afknippen.

Om deze mooi rond te krijgen
 is wat meer inzicht nodig.

Heb je geen zin in gepruts...
dan gewoon gezellig verder haken.

Voor de liefhebber heb ik hier een filmpje gevonden,
wel engelstalig, met een duidelijke uitleg.


Je hecht alle draden,
behalve van het dekseltje,
netjes af.

Nu haak je het dekseltje 
voor iets meer dan 2/3 aan de onderkant vast.

Telkens de naald door de lussen
 van een vaste van het dekseltje
 en van de onderkant steken
en een vaste haken zoals je gewend bent.

Je meerdert niet in deze ronde.

Je vult het speldenkussentje 
met kleine plukjes fiberfill.

Lekker stevig... zodat de bovenkant
mooi bol komt te staan.


Daarna haak je het laatste stukje vast.

Omdat je evenveel steken hebt
kom je mooi uit.


Ik heb er nog een rand omheen gehaakt.

Wanneer jij een andere basisvorm hebt
kun je de beschrijving gewoon volgen.

Misschien dat je meer of minder boogjes hebt,
maar ze zullen altijd deelbaar zijn door 2.

Je haakt 2 lossen
 en je haakt een vaste in de 3e vaste. 

Je haakt weer 2 lossen
 en je haakt een vaste in de 3e vaste.

In totaal haak je zo 16 boogjes.

(Of meer/minder boogjes
 maar altijd deelbaar door 2.)

Haak nu in elke 1e boog:
1 vaste, 1 stokje, 1 dubbelstokje,
1 stokje, 1 vaste.

In elke 2e boog haak je 1 vaste.

Deze twee bogen haak je in totaal 8x.

Nu hecht je de draad af en vouw je de rand 
om de onderkant.


Ik ben blij met mijn nieuwe aanwinst
en ben benieuwd wie er nog meer
aan het haken is geslagen.

XXX

2 opmerkingen:

Linda zei

Beautiful! I love the shade of blue you chose. It looks so delicate and pretty! I wish I could crochet.

Truus zei

Een leuke gehaakte pindrum en dank je voor het delen van het patroon.

Was net mijn mail wat aan het opschonen en zag een oude blog van jou voorbij komen-- even kijken en zie nu dat ik heel ver achter ben met blogs van jou! Jammer want ik kreeg ze niet meer door gestuurd zoals eerst.
Nu een poos zoet geweest met bij lezen en je mooie werkstukken zitten bewonderen.
De oude blog nog maar even in de inbox laten zitten om zo bij jou te kunnen kijken.
groetjes,Truus uit Drenthe