dinsdag 28 maart 2023

Maandag... wasdag...

 Bij mijn oma was maandag áltijd wasdag.

Dan stond er een grote ketel op het vuur
voor de kookwas
en her en der stonden er allerlei teiltjes en emmers.

Als kind kon je dan beter niet langs komen...
later ook niet trouwens.

Wasmachines... mijn oma moest er niets van hebben...
het goed sleet er alleen maar van.


Gisteren was het hier ook even wasdag...
mijn antieke breirol is af
en kon wel een sopje gebruiken.

En daarna mocht een echt oude breirol
ook nog in het sopje.

Die laat ik een paar dagen weken 
om de oude vlekken
er wat uit te krijgen.

Het is niet mijn voorbeeld van de antieke breirol
die ik hier deel.

Die zit op papier vast genaaid.


Mijn gebreide antieke breirol
knapt heerlijk op van zo'n badje.

Daarna spoel ik haar goed uit
zodat de zeepresten verdwijnen. 

Vervolgens in een handdoek oprollen
en goed platdrukken.

Dan is het meeste vocht eruit.


Oud en nieuw...
gezellig naast elkaar aan het badderen...
... *Ü*...

2 opmerkingen:

Annelies zei

Heb wel eens met een oude gehad dat het water helemaal geel was. Was van tevoren erg huiverig, maar heel blij dat ik het toen toch gedaan heb.

marga zei

De wasketel op zondag avond vullen zeep erbij en de witte was erin. Dan de kachel aansteken en koken maar. Op maandag morgen was ik altijd de klos om met een houten tang de was er uit te halen en dan ging het de wasmachine in. Een lavet waar je ook in ging staan om te douchen. Het zijn nu andere tijden gelukkig maar. Nu kunnen wij een klein lief wasje doen in de wastafel.
Ik ben er blij mee hebben wij tijd over om leuke breirolletjes te maken.
Groeten.
Marga