zaterdag 13 januari 2024

Van oud naar nieuw...

Vandaag is het een lui
- we doen heerlijk rustig aan -
 dagje geworden. 

Of het door het weer komt geen idee
 maar we komen maar moeizaam op gang
en deze dag gaat voorbij
 zonder dat er eigenlijk iets te melden is.

En al helemaal niet op handwerkgebied.

Wel zijn we buiten de deur wezen lunchen...
...ons bijna wekelijks afspraakje...
... *Ü*...


Straks wordt er nog een stukje gebreid
aan de sok van gisteren (klik).

Deze week ben ik nog wel
met iets leuks bezig geweest.

Geen idee hoe je het noemt
 maar deze omslagdoek heb ik jaren geleden
 voor mijn oudste gebreid.


Het ziet er heel leuk uit
als ze het aan heeft
maar is in de praktijk super onhandig
om te dragen.

Wanneer je je armen ook maar iets omhoog doet
kruipt het op.

Het is door de jaren heen amper gedragen 
en dochterlief bracht het 
een paar weken geleden weer terug.

Mam... kun jij hier nog wat mee
anders gaat het weg.


Vorige week zaterdag ben ik er
maar eens voor gaan zitten.

Het is een soort van mohairgaren
dus dan weet je vooraf 
dat het een gepriegel kan worden.

Als eerste maar eens kijken
 of ik het vierkantje zonder veel schade 
los kan krijgen van de sjaal.


Dat gaat eenvoudiger dan verwacht.

De twee naden zijn met vasten aan elkaar gehaakt
en dat is zoveel gemakkelijker uithalen.

Bij het uithalen van de vierkante ribbellap
is vooral het begin met de afgekante steken 
 iets van veel geduld en beleid.

Wat overblijft is een lange sjaal.


De sjaal heeft aan de onderkant
 een boord met knoopsgaten.

Die mogen er van mij in blijven zitten.

Ik denk niet dat het erg opvalt
en anders maas ik ze dicht.


Dinsdag krijgt de sjaal ook aan de bovenkant een boord.

Het uithalen van de afgekante steken 
is weer een priegelwerkje.

Na een paar toeren breien
 is een mooi maar onbruikbaar kledingstuk
veranderd in een fijne sjaal.

XXX

3 opmerkingen:

Karen - Quilts...etc. zei

that is so nice that you were able to turn it into a large scarf - it looks like it was some sort of shawl or shrug but yes complicated to wear!

Annelies zei

Dat moet toch een goed gevoel geven het zo te veranderen.

creatieshaken-ria zei

Dat is heel fijn dat het zo goed gelukt is.