zondag 17 maart 2024

Oefening baart kunst...

Er is nog steeds niet heel veel te delen
op handwerkgebied.

Er wordt wel geborduurd maar
dat is niet interessant genoeg om hier te laten zien.

Op zoek naar inspiratie zat ik wat 
door mijn digitale fotoalbum te scrollen.

En kwam daar deze foto's tegen....

Door de drukte rond de verhuizing
was ik helemaal vergeten dat er 
...begin februari...
weer wat mooie oude schoolwerkjes 
in mijn bezit zijn gekomen.


De handwerkjes liggen sindsdien
 netjes opgeborgen
in een doosje.


Er zitten wat hemdjes bij...
keurig in elkaar gezet
met allerlei technieken.


Voorzien van initialen...
in grote of wat fijnere kruissteekjes.


Rechte lappen met extra inzetstukken
bij de armen.


Maar ook één met een gerimpeld stukje
om het zo wijder te laten vallen.


Het zal lastig geweest zijn 
voor die jonge meisjeshanden
om alles zo netjes af te werken.


Dit lieve eenvoudige hemdje zit er ook bij.

Gebreid volgens het zelfde principe...
een rechte lap met extra ruimte bij de armen.


Wanneer ik het hemdje
 binnenstebuiten keer
zie ik dit.

Sporen van drastisch stopwerk.


Bij het halsje zijn gaatjes gebreid
voor een lintje.


De achterkant heeft een split
en er is één stopje met rood garen.

Aan deze kant van het breiwerk
is het stoppen ook ijverig geoefend.


Deze lap met het oefeningen voor verstelwerk
vind ik een meesterstuk.

Met kleine steekjes
zijn de nieuwe stukken ingezet.

Kantstukken
hoekstukken
en een middenstuk.


Voorzien van fijn geborduurde getallen.

Soms worden er ook
andere steekjes geoefend.


Deze mooie stoplap 
laat verschillende stoptechnieken zien.

Een scheur of een winkelhaak...
... de maakster heeft de technieken 
vakkundig toegepast.

De combinatie van rood met wit 
blijft mij fascineren.


Een mooi versierd zakje.

Waar zal het voor zijn geweest?

Lingerie of een nachtjapon?


De kleur rood 
heeft een mooie zachte uitstraling gekregen.


Als laatste deze lap.

Ook met verstelwerk
maar het oogt wat grover
dan de lap die ik hiervoor liet zien.

Zo zie je maar...
oefening baart kunst.


Maar de combinatie van rood met wit
heeft toch altijd iets vertederends.

XXX

1 opmerking:

Willy zei

Wat een prachtig handwerk. Daar zitten heel veel uurtjes/steekjes in. Het gebreide werkje vind ik ook heel speciaal.