zaterdag 21 oktober 2023

Wasweek ...

 Deze week 
wordt er volop gewassen.

Sommige oude handwerkjes
zijn behoorlijk "vies".

Het was voor mij een afweging.

Laat ik het
in de sfeer die het nu heeft
of wil ik het er weer
 lekker schoon en fris
uit  laten zien.


Kijk... dit bedoel ik...
ze hebben allemaal
 verschillende tinten...
... dat heeft zo zijn charme.

Wanneer je op de foto klikt
kun je de "ouderdomsvlekken"
goed zien.

Ik heb ze in een sopje 
van biotex en bakingsoda gedaan.


Het resultaat laat ik een andere keer zien.

Ze liggen op dit moment
 fris, schoon en gestreken
in een doosje op zolder.

Ging het allemaal goed?

Er is één poppenjurkje
van een soort molton
die tijdens het wassen 
helaas wat is "vergaan".

Ik ga proberen het jurkje 
in een kleiner formaat
en van veel dunnere flanel
na te maken.

Verder ben ik heel blij
met resultaat.


De afgelopen weken ben ik druk
met een project voor mijn verjaardag.

Van het getal zelf
krijg ik bijna een hartverzakking
... ik voel mij zoveel jonger.

Maar ik tel mijn zegeningen...
...dus bedacht ik 
om het dit jaar anders te doen.

Ik begon te borduren
op met koffie geverfde stof...
maar halverwege vond ik dat
toch niet meer mooi.

Dus ook dat ging in een badje.


En dit is het verschil.

Links hoe het nu is
en rechts hoe het was.

Over het borduurwerk zelf
vertel ik een andere keer meer.
 

Wat een verschil hè?

Het lapje heeft een nachtje
in een sopje gelegen. 

Omdat ik er zo blij van wordt
gaat ook het andere lapje in het sop.


Gewoon in het zelfde badje...
af en toe zal ik naar boven lopen
 en het een paar keer 
goed door het sopje halen.

En dan hoop ik 
dat het er morgen net zo uit ziet 
als mijn verjaardagsborduurwerkje.


Alleen dit borduurwerkje heb ik
eerst nog uit de lap geknipt.

Die mag zo blijven.

XXX

3 opmerkingen:

Karen - Quilts...etc. zei

what a difference

Annelies zei

Wassen van oude lapjes, ik blijf het moeilijk vinden. Meestal doe ik het daarom toch maar niet.
Tel je zegeningen, hoe vaak zeg ik dat niet. Heel belangrijk.

Marlien zei

Ik heb een dekservet dat mijn moeder ergens in de jaren 50 borduurde.
Ik heb geen enkele kennis van sopjes.
Zou ik daar de vlekken ook nog uit kunnen krijgen?