zaterdag 18 februari 2023

Gebreide sokken...

Dinsdag vertelde ik hier (klik) 
over mijn breitasje.

Wat heb ik daar al veel plezier van gehad.

Hij gaat regelmatig mee op reis
en de sok groeit dan ook veel sneller
dan ik van tevoren had kunnen bedenken.


De sokken kun je met een rondbreinaald
tegelijkertijd breien
maar dat vind ik vooral veel gedoe.

Sowieso moet ik erg wennen 
aan het continentaal breien.

Vooral de averechtse steken 
zijn in het begin 
acrobatische hoogstandjes...
...*Ü*...


Maar ik heb mij voorgenomen
het met deze sokken een kans te geven.

Heel eerlijk ...
die eerste sok was vooral doorzetten
op karakter. 

Om niet de moed te verliezen 
had ik bedacht dat ik tot de hiel zou breien
en daarna de tweede sok 
zou opzetten en breien.


De turkish cast on is niet moeilijk...
het is wat onwennig...
maar ik ben wel fan van deze manier.

Het breiwerk loopt namelijk prachtig door.

Het breien van de tweede sok
 ging al wat beter.

Daardoor ging ik vanzelf wat losser breien...
dat heb ik gecompenseerd
door te proberen de draadspanning 
wat hoger te houden.

Dat lukte redelijk.

Ook de averechtse steken
gingen mij steeds gemakkelijker af.


Voor de hakken
maakte ik ook een uitstapje
naar een nieuwe techniek.

In het Engels heet het de shadow wrap short row.

Niet echt moeilijk...
wel was mijn resultaat nét iets minder
als bij de dame in dit filmpje (klik).


Voor de hiel heb ik de averechtse toeren
wel op de ouderwetse manier gebreid...
...*Ü*...

Het was heel fijn 
dat ik meteen de tweede hiel kon breien.

Vanmorgen was er een sok af.

Maar het afkanten is net iets té strak gedaan...
dat mag binnenkort over.


Vanavond heb ik mijzelf
 in mijn hoekje verschanst
en heerlijk aan de tweede sok gebreid.

Op de boord ná...
is deze ook af.

Met een beetje geluk
heb ik morgen gewoon
 een paar ouderwets gebreide sokken.

Hier is het nu bedtijd...
... dus slaap lekker voor straks...

XXX

6 opmerkingen:

Marlien zei

Ik vind sowieso met een rondbreinaald breien al lastig.
Petje af hoor.

Anoniem zei

Leuk, dat het je gelukt is om op deze manier sokken te breien.Ik krijg met een rondbreinaald last van mijn handen, dus brei ik op 4 naalden, maar sokken breien doe ik graag.
Fijne zondag,
Betsy

Creatieshaken-ria zei

Dat ziet er mooi uit heel fijn je nieuwe manier van breien.
En heel snel ben je gegaan hoor.

marga zei

Sokken met de tenen beginnen te breien is niet zo mijn ding maar het is jou gelukt mooi hoor.
Ben met het nieuwe breipatroontje begonnen en zo leuk om te doen.
Dank je wel voor al het werk dat je daarvoor doet.
Groeten
Marga

Annelein zei

@Marlien,
Ik heb voor de shawl van Wieke op rondbreinaalden leren breien...maar dat ben ik ook weer helemaal kwijt. Met continentaal breien gaat het wel gemakkelijker.

@Betsy, weet ook nog niet of het voor mij een blijvertje is.

@Ria, dank je.

@Marga, graag gedaan...🥰...

Marlien zei

De sjaal van Wieke heb ik met 5 pennen gebreid, zoals de Engelsen het doen.