maandag 17 juni 2024

Haakperikelen...

 Nadat het lief bezoek van gisteren 
weer huiswaarts gaat
pak ik deel 10
van de pronkrol uit mijn koffertje.


Na het breien heb ik zin in haken.

Het garen wat bij het pakket hoort
ga ik niet gebruiken.

Yolanda van Met draad en naald (klik)
gaf hier (klik) de tip om durable nr 12 te gebruiken.

Zij heeft daar goede ervaringen mee.


Ik heb vergelijkbaar garen liggen
en met haaknaald 1,5 
haak ik deze twee bloemen.

Het is een verrassend patroon
met een leuk resultaat.


Maar het is toch niet helemaal
naar mijn zin.

Dus duik ik in mijn voorraad katoen
en vind daar een bolletje
waar ik blij van wordt.

En wanneer de eerste bloemetjes
zijn gehaakt blijkt dit voor mij de juiste keuze.


Ik ben benieuwd of het ook werkt
voor het andere randje.

En ook dat gaat goed.


Ik haak één herhaling extra
en het lapje wordt heel iets langer
dan de nodige 20 cm.

Missie geslaagd!


Bij het haken van de laatste toer
valt mij ineens wat op.

De eerste en de laatste toer
worden anders gehaakt 
dan de rest van het patroon.

Wanneer ik het originele haakwerk bekijk
zie ik dat er een "foutje"
in het patroon zit.


Maar wie ziet dat straks
wanneer de pronkrol af is?

Niemand
... *Ü*...

Het garen dat ik gebruik
is Cebelia 30 ecru van DMC.

De haaknaald die ik
 voor dit haakwerkje gebruik
is een IMRA 9.

Het is een amerikaanse maat
en zit tussen de 1,5 en 1,25 mm in.

Die wijsheid heb ik niet van mijzelf
maar kwam ik 
 in dit handige overzicht (klik) tegen.

Het resultaat is een wat losser haakwerk.

XXX

4 opmerkingen:

Yolanda zei

Wat fijn dat je haakwerk nu wel naar je zin is, het wordt zo wel je eigen rol. Ik kan me niet herinneren van een foutje in het patroon, zal straks eens kijken in mijn rol.

Annelein zei

@Yolanda,
Wanneer je goed kijkt naar het voorbeeld van Joke zie je het verschil...;)...

Annelein zei

@Yopanda, de punt van de schaar wijst aan waar Joke dichte vakjes heeft gehaakt ipv open vakjes.

Yolanda zei

Ik heb even gekeken, ik heb het patroon gevolgd (gehaakt).