Posts tonen met het label hollandse stofjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label hollandse stofjes. Alle posts tonen

woensdag 27 mei 2026

Kijk nou...

 Mijn bloemenquilt is af!!!

Vorige week is de binding eraan gezet.


Het is zo'n werkje
waar ik van tevoren best tegenop zie.

Maar wanneer ik er dan aan begin
blijkt het allemaal reuze mee te vallen.

Wat mij vooral bezig hield was
de stofkeuze.

Want wat ik ook bedacht...
... ik wilde eigenlijk alleen de streepjesstof
als laatste rand om de quilt.

Alle andere stoffen deden afbreuk
aan het vrolijke effekt.

Gelukkig vond ik nog een restje
dat precies genoeg bleek te zijn.


De stof voor de binding was zo geknipt.

Het aan elkaar naaien vroeg wat meer aandacht...
... de streepjes moesten wel netjes op elkaar komen te liggen.

En na een bezoekje aan mijn strijkplank
was de binding klaar om aan de quilt
 te zetten.


Dat was vorige week woensdag...
...'s morgens heel vroeg...
want later op de ochtend was er 
de maandelijkse bee.

Dit keer hadden we afgesproken
bij Atelier Hartendief in Almen.

Daar werden de eerste steekjes
van de binding gemaakt.

De streepjesstof van de binding
werd op de stof gelegd 
en vast genaaid.


Niet al te veel over nadenken
en maar gewoon beginnen.

En dat pakt goed uit.

Op de hoeken kan ik gewoon door
 zonder al te ingewikkeld te moeten doen.

Het wordt een heerlijke buitenquilt...
... en vast ook wel een binnenquilt.

In ieder geval een quilt
 die veel gebruikt gaat worden.


Zo'n quilt waar je heerlijk onder weg kunt kruipen
en die mooie herinneringen gaat maken.

woensdag 22 april 2026

Een fijne zonnige dag...

Het plan was om elke dag
twee bloemetjes te quilten...
... maar ik ben niet te stoppen.

Of het door het mooie weer komt...
of door de quilt zelf???


Ik word in ieder geval heel blij van deze quilt.

Bloemetje na bloemetje wordt gequilt
en een kwart van de quilt is af.

Ook nu zit ik met een grote glimlach 
naar de quilt te kijken die naast mij ligt.


Klaar om weer een bloemetje te quilten.

Daar begint mijn dag mee...
elke ochtend quilt ik een bloemetje
en geniet van de zonnestralen die naar binnen piepen.

De vouwgordijnen lekker hoog opgetrokken
zodat de zon alle ruimte krijgt
om alles te verwarmen.


En oeps...
dan zie ik dat mijn ramen wel een poetsbeurt
kunnen gebruiken.

Dat ga ik vanmiddag doen 
wanneer de zon daar weg is.

Voor nu pak ik nog een kop koffie
en ga zo verder met quilten.

Ik wens je een fijne en zonnige dag toe.


Hieronder staan de andere blogjes over deze quilt.


XXX

dinsdag 21 april 2026

Bloemetjes...

Op zaterdag is de quilt gedubbeld.

De top was al netjes gestreken...
maar de achtergrondstof
en de tussenvulling konden nog wel 
een strijkbeurt gebruiken.


Daarna alles op de grond
netjes op elkaar gelegd.

Hier en daar nog wat aangepast
en toen vond ik het welletjes.


Ik gebruik geen latten
maar vouw de stoffen gewoon wat dubbel
waarbij ik de achtergrondstof controleer
op eventuele vouwen.

Die laten zich prima glad strijken.


Daarna verhuist alles naar de keukentafel
waar ik de lagen netjes met wat grove steken
op ekaar vast naai.

Zondag is het eerste bloemetje gequilt.

Elke ochtend quilt ik een bloem
en wanneer het lukt later op de dag nog één. 

Eind juni wil ik hem graag af hebben.


Mijn bloemetje van vanochtend is al gedaan
en ik ben net met bloemetje 12 begonnen.

Meer blogjes over deze quilt
vind je hier.


Ondertussen probeert de zon mij 
 naar buiten te lokken.

Zo maar eens kijken of het lukt
om buiten in de zon wat te quilten.

XXX

vrijdag 17 april 2026

Het komt vast goed...

 Vanmorgen liep ik even mijn hobbykamer binnen
en zag daar dit stapeltje liggen.


Het zijn mijn hexagonquilt
en mijn boerenbontquilt.

Ik wil ze heel graag dubbelen
zodat ze alvast klaar liggen.

Een perfekt werkje voor vandaag.


Ze krijgen allebei dezelfde achtergrondstof...
...een rood ruitje.

Ik kocht het een paar weken geleden 
 bij onze stoffenwinkel.

Toen het zo op tafel lag kon ik het niet laten
om de boerenbontquilt
en de achtergrondstof even op elkaar te leggen...

... Oeps...


Eén stofje bleek toen per abuis
 een meter te kort geknipt.

Gelukkig bewaar ik altijd mijn bonnetjes
en fiets ik straks even met mijn stofjes naar de winkel.

Het komt vast goed.

Meer blogjes over deze twee quilts vind je hieronder

Hexagonquilt

Boerenbontquilt

Ik wens je een mooi weekend!

XXX

woensdag 18 maart 2026

Het is gelukt...

 De top is gesandwiched!!!

Gisteren aan het begin van de avond
heb ik de stoffen op tafel gelegd.

Daarna heb ik het overtollige
er alvast vanaf geknipt.


En zo lag het erbij toen ik vanmorgen
beneden kwam.

Met een klein uurtje zat alles aan elkaar.


Ik heb dit keer heel weinig geregen.

Alleen twee lijnen door het midden
en twee lijnen diagonaal.

Daarna de zijkanten vastgezet.

Een amerikaanse dame
 met veel quiltervaring
 zweert erbij.


Ik ben benieuwd.

Het quilten kan in ieder geval beginnen.

Straks tuf ik weer langs 's Heren wegen
naar een mooi plekje in Almen
voor de maandelijkse bee.

Fijn om iedereen weer te zien.

XXX

zondag 15 maart 2026

Een hobbel...

 Na regen komt zonneschijn.

Wat een prachtig weer was het vandaag...
... alles ademt voorjaar.


Vanmorgen heb ik deze quilt
uitgestald op de bank.

Met daaronder het stofje
wat ik graag als achterkant wil gebruiken.


Even leek het erop dat de blauwe ruit
niet breed genoeg is
maar het gaat waarschijnlijk nét lukken.

Aan de boven- en onderkant
 hou ik een paar cm stof over.

Nu nog de tussenvulling van zolder halen
want ik wil deze quilt heel graag doorpitten.


Het sandwichen vind ik altijd wel een dingetje
en het is echt een hobbel 
op weg naar een quilt die helemaal af is.

Maar soms moet je iets gewoon doen
en er maar niet te veel over nadenken.

Ik hou je op de hoogte of het is gelukt...
... *Ü*...

XXX

zaterdag 7 februari 2026

Niet uitstellen maar doen...

Vorige zomer heb ik genoten
van een vakantie in Limburg
op een mooie plek
vlak bij het Drielandenpunt.

Ik waande mij heel even een slotvrouwe (klik).


Deze mooie stofjes (klik) gingen mee.

Ze waren omgetoverd in octagonnen
en het patchen kon beginnen.

... ik hou ervan.

Je begrijpt vast dat het patchen
en de mooie plek 
voor mij herinneringen
aan een fijne vakantie (klik) zijn.


Thuis werd er verder gepatched.

Telkens kwam er een nieuw stapeltje
op dit kleine dienblaadje
en werd er een rij octagonnen
aan elkaar gezet.


Het vlies op de achterkant
maakt dat je de stofjes heel mooi
aan elkaar kunt naaien.

Ik ben zo blij dat ik voor deze manier (klik)
 van patchen heb gekozen.

Het vraagt de nodige voorbereiding
maar dat is de extra inspanning meer dan waard.

 
In de tuin...
... met de zon op mijn snuit...
werden de delen van de tweede lap
aan elkaar gepatched.

Alles aan deze octagonnen
ademt voor mij zon en vakantie.


En dan heb je uiteindelijk twee lappen
die samen een tas gaan worden.

Het vlies geeft een mooi rijk effekt
maar of ik er bij het doorpitten
nog zo blij mee ben???

Ik verwacht van niet.


Ik hou van symmetrie.

Helaas lukt dat met de randstof niet.

Dus bedacht ik een oplossing (klik).


De stof werd op elkaar gelegd
en met de hand aan elkaar gepatched.

En weer door zul je dan denken...
maar zo werkt dat helaas niet bij mij.

Want komt die naad ergens in het midden van de tas
of aan de zijkant.


Het projekt kwam stil te liggen...
 ...dat is al weer heel wat maanden geleden.

Onlangs heb de stof
weer uit het doosje gepakt.

Ik moet knopen doorhakken
want ik wil de tas heel graag afmaken.

Niet langer uitstellen maar...

D O E N

Kijk... 
zo'n jaarthema helpt mij
om een mooi projekt ook af te maken.

XXX

zondag 13 juli 2025

EPP of H250...

 Vol goede moed begin ik met de tas (klik).

De EPP methode lijkt mij wel leuk.

Dus werden er vrijdag malletjes gemaakt...

...octagonnen...
...vierkantjes...
...driehoeken...


Maar wanneer ik in de stofjes wil gaan knippen
 herinner ik mij ineens de methode
 die ik bij deze quilt (klik) heb gebruikt.

Een freebie van Dorry (klik)
maar nu waarschijnlijk een kooppatroon
want ik kan het niet meer terugvinden.

Door mij gemaakt met H250 Vlieseline.


Eigenlijk zoveel gemakkelijker voor dit projekt...
dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Gewoon de voor- en achterkant van de tas
twee keer tekenen.

Alles nummeren en dan uitknippen.


Kijk... zoiets wordt het dan.

Het enige probleem...
...nou ja...
probleem!??

We zitten een paar dagen in een hotel
en hoewel ik veel mee heb...
... de H250 ligt thuis.


Morgen is gelukkig een stoffenwinkel in de buurt open...
nu maar hopen dat ze daar ook H250 verkopen.

Vandaag dus nog even niet quilten maar borduren.

...*Ü*...

XXX

zaterdag 12 juli 2025

Heerlijk vooruitzicht...

Wat ook mee naar huis ging
is deze doos gevuld met allemaal lieve stofjes
in mijn kleuren.

R O O D   W I T   B L A U W


Ik had het patroon al in de webshop gespot.

De gebloemde bovenrand máákt deze tas...
maar de stof is helaas uitverkocht.


Gelukkig bleek er nog een laatste doos
...waar alles voor de tas in zat...
op voorraad.

Dus ook de randstof.

Ja... toen was ik natuurlijk verkocht.

Het wordt mijn vakantieprojekt voor deze zomer.


Hier wordt je toch blij van?!

...Ik wel...
...*Ü*...

Vandaag is mijn eerste vakantiedag.

Wat een heerlijk vooruitzicht
om er straks mee aan de slag te gaan.

XXX

maandag 7 juli 2025

Alles aan kant...

 Het is maandagmorgen
en ik ben al vroeg in de weer.

Het koele weer nodigt uit
om er even goed tegenaan te gaan.

Dus is om 10.00 uur bijna alles aan kant.

De badkamer en toilet zijn gepoetst.

De slaapkamer en woonkamer is gedaan.


De was hangt te drogen in het trapgat...
...rood en wit...
... *Ü*...

Zo alleen nog even
 met de stofzuiger door het huis.

Een goed begin van een nieuwe week.

Morgen wordt geloof ik
 ook nog een redelijk koele dag.

Eens kijken of ik mijn handwerkjes
dan wat kan ordenen.

Voor de komende maand
wil ik graag weer 
wat oude handwerkjes af maken.


Zoals deze quilt (klik).

Daar moeten de randen nog aan
en dan kan er gequilt worden.

Het is niet zo groot
en kan prima mee wanneer we op pad gaan.

Zo... nu ga ik eerst snel nog even
met de stofzuiger door het huis.

Ik wens je een hele fijne dag...
... XXX ...

zaterdag 2 september 2023

Hulp gevraagd...

Door mijn post van gisteren
 over de Stitchalong (klik) van Taryn
moest ik weer aan deze denken.

Daar ben ik vorig jaar zomer mee begonnen
door dit blogje (klik) van Chookyblue
over een Churn Dash SAL.


Samen met een zakje vol stof repen
die ik van een vriendin kreeg
was de keuze al snel gemaakt.

Zelf had ik ook nog wat frisse stof liggen.


Een eerste blokje werd gemaakt...
en snel volgden er nog een paar.


Blokjes werden voorbereid...


... daar lag het niet aan.


Daarna systematisch de stukjes stof
aan elkaar zetten.


Tussendoor tijd maken
 om wat plaatjes te schieten.


Wanneer de rijen in elkaar zitten...


... nog even checken of het allemaal klopt...


... aan elkaar zetten en klaar!


Deze blokjes liggen nu al weer een jaar te wachten
op een nieuwe start.

Ik moet gewoon een keer naar een winkel
waar ze de passende stof bij de repen verkopen...
zodat ik de driehoekjes ook kan maken.

En ik zoek stof wat lijkt
 op het ruitje wat je hieronder ziet.

Dat is zo mooi om als  tussenblokjes
te gebruiken.

Maar met dat kleine lapje ga ik dat niet redden.


Dus... mocht jij toevallig iets tegenkomen wat er op lijkt...
zou je mij dan willen tippen?

In mijn hoofd weet ik hoe ik verder wil...
... nu nog de uitvoering.

XXX